Aston Martin ändrar sig – slopar manuell växellåda

För fem år sedan sade Aston Martin att man kommer vara det sista bilmärket som erbjuder en sportbil med manuell växellåda. Nu har företaget ändrat sig och meddelar i stället man inte längre kommer tillverka bilar med kopplingspedal.

Det var länge sedan manuella växellådor var på modet. Förra året annonserade exempelvis Mercedes att man avser att ”eliminera den manuella lådan” och bland svenskarna är automat numera det mest populära transmissionsvalet.
Därför var det något överraskande – och för kopplingsentusiaster kanske något betryggande – när Aston Martins förra chef Andy Palmer för drygt fem år sedan proklamerade att märket kommer vara det sista som tillhandahåller en manuell växellåda till sportbilar.

Nu är dock tonerna annorlunda. I stället för att gå emot strömmen följer Aston Martin med den. I en intervju med österrikiska tidningen CarSales avslöjade företagets vd Tobias Moers att man kommer plocka bort den manuella lådan från V8 Vantage AMR när den ska få ett ansiktslyft nästa år.

Inte heller Vanquish kommer erbjudas med växelspak, trots att man tidigare utlovat just detta. Tobias Moers förklarar beslutet.
– Ni måste inse att sportbilar har förändrats en hel del. Vi behöver inte den manuella växellådan längre och med nya, årliga regleringar kring utsläpp tjänar den inte något syfte, säger han till CarSales.

Moers tyckes inte överdrivet bekymrad över att företaget släpper hans föregångares vision om märket som den sista sportbilstillverkaren med kopplingspedal. Han menar att Aston Martin-köpare till allra störst grad föredrar automat och Porsche fortfarande har modeller med manuell låda.

Där har den en fortsatt stark ställning. Porsche 911 GT3:s försäljningssiffror visar att den manuella lådan är populär även bland notoriskt automat-ivrande amerikaner. 70 procent av köparna i USA valde kopplingspedal framför automatlåda när de hämtade ut sin GT3. Porsche verkar förbli de manuella puritanernas sista bastion.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!