091009-aston-cygnet

Aston Martin Cygnet kommer nästa år

Det var inget försenat aprilskämt. Aston Martin ska faktiskt bygga en specialversion av Toyota iQ. Nu har det avslöjats att Aston Martin ska färdigställa bilen hemma i Gaydon, att den blir dubbelt så dyr som iQ och att den kommer redan nästa år.

  Många av oss var det som trodde att Aston Martin skämtade när de avslöjade sina planer att bygga en specialversion av Toyota iQ. Bilvärlden har förmodligen aldrig sett ett mer omaka par men Aston Martin och Toyota är tydligen uppriktiga med sina planer och nya uppgifter tyder på att projektet stormar fram.

Automotive News säger sig ha kommit över Aston Martins hemliga produktlanseringsplan och denna avslöjar bland annat att den Astonifierade iQ:n kommer redan nästa år. Bilen ska, som det sedan tidigare är känt, kallas Cygnet och vara en i stort sett oförändrad iQ. Britterna kommer inte att göra några mekaniska förändringar. Enligt Automotive News ska halvfärdiga iQ-bilar skeppas till Aston Martins lokaler i brittiska Gaydon, där ska Astons anställda sätta tänderna i bilarna och ge dem en unik inredning, ny front och nya märken. Och just det, priset höjs till cirka 32 000 dollar, ungefär dubbelt så mycket som man får ge för en vanlig iQ. Men det kanske det kan vara värt för att få svischa runt i en Aston Martin. Ryktet säger att en starkt bidragande faktor till att Cygnet blir till är att Aston Martin behöver en liten och snål bil i sitt modellutbud för att klara EU:s kommande utsläppsregler.

I Astons planer framtidsplaner ingår även säljstarten för värstingen V12 Vantage som lockar med en sexliters V12-motor, plockad från DB9. Den handbyggda motorn levererar 517 hästkrafter vid 6 500 r/min och 570 newtonmeter vid 5 750 r/min.

DB-syskonen DB9 och DBS väntas genomgå mindre ansiktslyft inom en snar framtid men innan dess ska försäljningen av fyradörrarsmodellen Rapide startas. Rapide drivs av samma V12-motor som V12 Vantage om än i något nedtrimmat utförande. De första leveranserna påbörjas tidigt nästa år. Icke att förglömma är Aston Martins mest exklusiva och kraftfulla bil någonsin – One-77. Den drygt 700 hästar starka sportbilen säljs för cirka 2 miljoner dollar styck till 77 lyckliga, och stenrika köpare.

Enligt Automotive News kan vi fortfarande inte räkna ut Lagonda. Lagonda gjorde ett omtalat, och inte så värst uppskattat, framträdande på vårens Genèvesalong i form av ett stort och svulstigt suvkoncept. I somras berättade Aston Martins vd Ulrich Bez att Lagonda-projektet hade lagts på is. Det senaste budet är dock att vi trots allt kommer att få se en ny Lagonda, i någon form, om cirka tre år.     

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!