100312-aston-cygnet Foto: joe windsor-williams

Aston Martin försvarar lilla Cygnet

Aston Martins beslut att sminka upp en Toyota iQ och sälja den som en Cygnet har mottagits med blandade reaktioner. Nu går Astons vd Ulrich Bez ut och försvarar den lilla bilen.

 Aston Martins anglofierade version av Toyota iQ har väckt en hel del uppmärksamhet, trots att den än så länge bara är en konceptbil. Aston är dock fast beslutna att sätta den minsta Aston Martin-modellen hittills i produktion. I en intervju med brittiska Autocar försvarar Astons vd Dr. Ulrich Bez beslutet att lanseras den lilla stadsbilen Cygnet.

– Vi har många kunder som bor i London, Paris, Rom eller Milano, och som vill köra sin Aston Martin oftare. Men med en sportbil med V12-motor är det helt enkelt inte lämpligt. De säger att de vill ha en Aston Martin som passar bättre in i deras stadsliv. Och det är vår uppgift att ge dem vad de vill ha, säger Bez till Autocar.

Prislappen för Cygnet är inte bekräftad men det spekuleras om priser från 300 000 kronor och uppåt. Det är mycket pengar, kritikerna har hävdat att det är för mycket för en bil som i grunden är en Toyota. Samtidigt anses Cygnet underminera Astons märkesidentitet. Ulrich Bez håller inte med.

– Vi behöver en mer hållbara produktportfölj. Det här företaget har kommit tillbaka från gränsen till konkurs för många gånger. Vi måste vara lyhörda för det ekonomiska och det sociala klimatet för att erbjuda bilar som människor kan köpa även i tuffa tider.

I intervjun med Autocar vidhåller Bez också att reaktionerna på Cygnet har varit övervägande positiva sedan den visats på den ännu pågående Genèvesalongen. Det är framförallt en yngre köpskara som har visat sin uppskattning och inom loppet av några timmar hade man fått in cirka 50 beställningar, enligt Bez. Bland de äldre kunderna är det lite andra tongångar.

– De mer traditionella kunderna, de som har en DB4 eller en DBS – jag skulle säga att en eller två av tio har en invändning. De skriver brev till mig och hotar att aldrig mer köpa en Aston Martin om vi bygger den här bilen. Men när jag skriver tillbaka, bjuder in dem för att besöka oss och förklara varför vi behöver den här bilen förstår nästan alla. Till slut förstår de att det behövs förändringar. Dinosaurierna håller på att långsamt dö ut.

Bez tycker också att Cygnet är minst lika unik som de andra Aston-modellerna.

– Jag tycker att Toyota iQ är en mycket speciell bil, och Cygnet är ännu mer speciell. Varje bil får riktig Aston Martin-styling. Varje bil får en helt ny interiör med högkvalitativa material och varje bil kommer att representera Aston Martins varumärke och hantverk. Och mer än 100 mantimmar kommer gå till var och en av dem, säger Bez till Autocar.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!