090204-aston-rapide-bild

Aston Martin Rapide – första officiella bilderna

En av de mest hett efterlängtade bilarna närmar sig lansering. Vi har sett otaliga spionbilder och skisser, men nu får vi för första gången se den äkta varan – Aston Martin Rapide är färdig för produktion.

Att döma av reaktionerna från er som läser här på teknikensvarld.se är Aston Martin Rapide en succé, och det redan innan den har blivit officiell. Trots att vi bara har fått se spionbilder och datorillustrationer som föreställer den brittiska fyradörrarscoupén verkar den redan ha vunnit kampen mot värsta konkurrenten Porsche Panamera, i alla fall utseendemässigt. Nu börjar det äntligen närma sig för Rapide att begå premiär, Aston Martin har inte bekräftat något men det viskas om att bilen ska avtäckas på Frankfurtsalongen i september. Men eftersom Aston Martin visar officiella bilder på Rapide redan nu kan man ana att premiären ska ske redan på Genèvesalongen i mars.

Jämfört med konceptet som visades 2006 skiljer inte alls mycket. Framtill finns nu bara ett enda stort luftintag, till skillnad från konceptet som hade ett stort och två små på varje sida. Produktionsbilen har fått ett tydligt karaktärsveck som löper från gälarna på framskärmen längs med bilens sida. Därtill har ytterbackspeglarna blivit större.

Det finns ännu inga tekniska specifikationer, men vi väntar oss att under huven finna samma V12-motor på 6,0 liter som i coupésyskonet DB9. Rapide tros få ett något högre effektuttag än DB9:s 470 hästkrafter, men inte så mycket att den trampar värstingen DBS på tårna. En effekt någonstans mellan 470 och 510 hästkrafter är alltså att vänta. En sexväxlad halvautomatisk ZF-låda sköter växlingarna. Toppfarten uppges hamna på 290 km/h och 0-100 km/h ska vara avklarat på 4,5 sekunder. Vikten lär hamna omkring 1 900 kilo, troligtvis dryga 100 kilo mer än DB9. Aluminiumchassit från DB9 har förlängts med 25 centimeter, vilket ger Rapide en totallängd på ganska exakt 5 meter.

Invändigt kan vi vänta oss en kupé i samma stil som DB9, det vill säga avskalat och propert. De stora skillnaderna blir förstås baksätet och det stora glastaket som låter ljuset flöda. Om priset kan vi än så länge bara spekulera. Då DB9 går loss på omkring 1,6 miljoner kronor kan man gissa på ett pris närmare 2 miljoner kronor.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!