Aston Martin Rapide S

Aston Martin Rapide S officiell

Ett nytt S efter modellbeteckningen och ett nytt utseende ska sätta ny fart på Aston Martin Rapide S. Rapide S har fått hela 81 nya hästkrafter, men räcker det för att hänga med de uppumpade tyskarna?

Ända sedan lanseringen 2010 har den av många ansetts vara världens vackraste bil men rent prestandamässigt har den inte kunnat hänga med de allra värsta konkurrenterna. Än svårare har det blivit sedan Audi lanserat sin RS7 och Mercedes förfinat CLS 63 AMG. Britterna lägger sig dock inte platt på rygg utan bjuder upp till kamp med nya Aston Martin Rapide S. S-modellen blir inte ett tillskott till modellflottan utan ersätter nuvarande Rapide utan S.

 Desingmässigt fortsätter Aston Martin att gå försiktigt fram, S-modellen känns inte igen på mer än den nya fronten där grillen numera är en sammanhängande enhet och baken där endast en liten spoiler har tillkommit. Den som vill kan köpa till något som kallas Carbon Exterior Pack, vilket innebär att nedre frontspoilern, ytterbackspeglarna och diffusorn i bakre stötfångaren tillverkas i kolfiber.

 Viktigast med nya Rapide S är ändå att V12-motorn har blivit 17 procent starkare, vilket motsvarar en ökning på 81 hästkrafter och 20 newtonmeter. Rapide S ger därmed 558 hästkrafter vid 6 750 r/min och 620 newtonmeter vid 5 000 r/min. 0-100 km/h går numera på 4,9 sekunder, vilket är tre tiondelar snabbar än förut men ändå en dryg sekund långsammare än de fyrhjulsdrivna konkurrenterna Audi RS7 och Mercedes CLS 63 AMG S-Model 4Matic som gör det på 3,9 respektive 3,6 sekunder. Även BMW M6 Gran Coupé och Porsche Panamera Turbo S är snabbare med 0-100 km/h på 4,2 respektive 3,8 sekunder. Framtida Rapide S-ägare kan ändå glädja sig åt att koldioxidutsläppen har minskat från 355 till 332 g/km.

 Aston Martins ingenjörer har även lagt energi på att göra Rapide S till en mer körbar bil. Den stora och tunga V12-motorn har är monterad 19 millimeter närmare marken, vilket sänker tyngdpunkten väsentligt och chassit har uppdaterats med den senaste versionen av ADS (Adaptive Damping System) som låter föraren välja mellan inställningarna Normal, Sport och Track.

 Rapide S börjar säljas redan nästa månad och priserna väntas ligga i närheten vad man i dag får betala för en Rapide, det vill säga drygt 200 000 euro.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!