100304-audi-a1-etron Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honorarfrei

Audi A1 e-tron med wankelmotor

Att nya minstingen A1 skulle visas i Genève visste vi. Vi visste däremot inte att det också skulle finnas en version med elmotor, batterier och wankelmotor som räckviddsförlängare. Förbrukningen blir imponerande låg.

Genèvesalongen formligen kryllar av elbilar och hybrider i alla möjliga olika former och Audis monter är inget undantag. Förutom A8 i hybridutförande bjuder Audi även på överraskningen A1 e-tron. E-tron-namnet känner vi igen sedan tidigare och även den här gången signalerar det att det inte är en vanlig förbränningsmotor under huven.

 Audi A1 e-tron är en konceptbil men utförandet och specifikationerna visar en bil som är mycket nära produktion. Audi uppger själva att den är näst intill klar för serietillverkning. Trots det är drivlinan en helt ny lösning som vi inte känner igen från tidigare e-tron-koncept. A1 e-tron har nämligen något så intressant som en wankelmotor monterad i bakänden. Det är en liten enskivig wankelmotor som jobbar som räckviddsförlängare, den driver aldrig direkt på hjulen utan har som enda uppgift att ladda litiumjonbatterierna med kraft. Motorn går konstant på 5000 r/min och med sin nästan vibrationsfria gång, kompakta format och låga vikt anser Audi den vara idealisk för att använda som räckviddsförlängare. Hela paketet – motor, motorelektronik, insug, avgas och kylenhet plus isolering och hjälpram – väger endast 70 kilo. Motorn kan stängas av och sättas på med en knapptryckning på instrumentbrädan. Bränsletanken rymmer tolv liter.

 Wankelmotorn skickar all kraft den skapar till batteripaketet som är format som ett T och är placerat i mitten av bilen. Litiumjonbatterierna utgör en stadig klump, vikten anges till 150 kilo. Men de har kapacitet för 12 kWh och gör att A1 e-tron kan köras 50 kilometer helt avgasfritt på el. Med hjälp av wankelmotorn utökas räckvidden till 200 kilometer. När batterierna är helt tömda på energi kan de laddas fullt på tre timmar via ett 380-voltsuttag. Det är bara att plugga in sladden i uttaget bakom Audi-ringarna i grillen.

 Slutligen kommer vi fram till elmotorn som är monterad i fronten. Motorn är placerad lågt och på tvären och har en kontinuerlig effekt på 61 hästkrafter. Maxeffekten är satt till 102 hästkrafter. Ett vridmoment på 150 Nm är ständigt tillgängligt, och det maximala vridmomentet på 240 Nm är tillgängligt under kortare stunder. Elmotorns kraft skickas till framhjulen via en enstegad växellåda som sköts med en växelväljare som vi känner igen från det första e-tron-konceptet.

 Det mesta med A1 e-tron är elektroniskt. Servostyrningen är elektromekanisk och på bakaxeln sitter nya elektriskt aktiverade bromsar med flytande ok. Bromsoken aktiveras inte av någon mekanisk eller hydraulisk påverkan, utan genom ”brake by wire”. Konventionella hydrauliska bromsar med fasta bromsok sitter på framaxeln.

 A1 e-tron är främst tänkt som smidig och snabb bil för innerstaden. Den låga vikten på 1190 kilo kombinerat med elmotorns direkthet ger en acceleration från 0 till 100 km/h på 10, 2 sekunder. Toppfarten är mindre väsentlig men uppges ändå till 130 km/h. Förbrukningen är fortfarande rent teoretisk men ändå imponerande – 0,19 l/mil, vilket motsvarar CO2-utsläpp på 45 g/km.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!