Audi A3 g-tron

Audi A3 g-tron vill helst ha Audi-gas

Det smala utbudet av gasdrivna personbilar är på väg att bli lite bredare. Audi visar nu gasdrivna A3 g-tron som kommer mot slutet av året med en räckvidd på 130 mil.

Härom veckan visade Audi nya A3 e-tron som ska visas i Genève. E-tron-beteckningen signalerar att det inte är en vanlig A3 utan en laddhybrid. Nu presenterar Audi nästa A3-version som också ska visas i Genève. Den här gången är tilläggsbeteckningen g-tron, vilket betyder att det är en A3 som helst körs på gas.

 Gasbilen är i grunden en A3 Sportback 1,4 TFSI som har anpassats för gasdrift. Det innebär att motorn har fått nya cylinderhuvuden, modifierad turboladdning, nytt insprutningssystem och ny katalysator. Under bagageutrymmet finns två gastankar som rymmer sju kilo gas vardera. Tankarna är tillverkade med en ny teknik där tankarna byggs upp i tre skikt. Det inre skiktet består av polyamidpolymer, mellanskiktet av kolfiberförstärkt polymer och det yttre av glasfiberförstärkt polymer.

 Gasen i tankarna ger en räckvidd på cirka 400 kilometer och med bensintanken ökar räckvidden med 900 kilometer till totalt 130 mil. Två visare i instrumentpanelen visar bränslenivån för gas och bensin och när trycket i gastankarna sjunker under tio bar växlar systemet automatiskt över till bensindrift. Direkt efter tankning och vid kallstart startas bilen alltid på bensin för att sedan slå över till gas. Oavsett om det är gas eller bensin som driver motorn är effekten 110 hästkrafter och 200 newtonmeter i maximalt vridmoment. 0-100 km/h går på 11,0 sekunder och toppfarten är 190 km/h.

 A3 Sportback e-tron förbrukar i genomsnitt strax under 0,35 kilo gas per mil och släpper ut 95 gram koldioxid per kilometer. Men enligt Audi kan den bli mycket renare än så, förutsatt att den körs på Audis eget nyutvecklade bränsle som kallas Audi e-gas. I en ny anläggning som drivs gemensamt av Audi och Werlte ska man producera syntetisk metan (e-gas) från koldioxid och förnyelsebar el. Kemiskt sett är e-gas identisk med fossil naturgas och kan distribueras i den befintliga infrastrukturen. Om A3 g-tron körs med Audi e-gas i tankarna beräknar Audi att koldioxidutsläppen inte ska bli högre än 30 g/km.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!