090403-audi-a4-allroad-quattro

Audi A4 allroad quattro – direktrapport från provkörningen

Linus Pröjtz skickades ner till Audi-land för provkörning av nya Audi A4 allroad quattro. Högre markfrigång och hasplåtar, senaste generationen A4 är redo för skogen. Men hur bra är den egentligen?

Tjena Linus! Var befinner du dig?

 – Lite överallt i södra Tyskland faktiskt. Vi utgick från Audi Forum i BMW:s hemstad München, tog oss till Audi Forum i Audis hemstad Ingolstadt och nu är vi på väg tillbaka till München igen.

Och du sitter i nya Audi A4 allroad quattro förmodar jag. En tuff bil, eller?

– Tuff vet jag inte, det är upp till var och en. Den ser ut som man förväntar sig att en Audi allroad ska se ut. Det är helt enkelt en A4 med uppkäftigare grill, hasplåtar samt skärmbreddare och stötfångare i stryktålig plast.

Vad är nytt jämfört med en vanlig A4 då?

– Förutom utseendet är markfrigången 37 millimeter högre samt att bilen är aningen längre och bredare. Flera chassikomponenter har förändrats och förstärkts för att fixa bilens extra tyngd och höjd. Men det är inte samma ställbara luftfjädring som hos A6 allroad quattro.

Hur är den att köra då?

– Jag har först och främst kört 2,0 TDI med sexväxlad manuell låda. Det finns inget att hacka på direkt. Den är utrustad med start/stopp-teknik, något som fungerar klanderfritt. Mekaniskt fungerar allt bra, från motor till växellåda och quattro-driften. Den sexväxlade manuella lådan fungerar märkbart bättre i 2,0 TDI än i 3,0 TDI som jag också har kört en kortare sväng med. Nu har jag mest kört den här bilen på landsvägar och på autobahn, där den kommer att befinna sig största delen av tiden. Där tar den sig fram som man kan förvänta sig – stabilt och tryggt. 160-180 km/h är inga som helst problem. Kanske att den är aningen mer vindkänslig vid sidovindar.

Start/stopp-teknik säger du. Är det bara lilla dieselmaskinen som får ta del av tekniken?

– Till en början ja. Stora dieseln har inte systemet, men när bensinaren 2,0 TFSI kommer med manuell låda så småningom så hittar start/stopp ned där också.

När finns bilen tillgänglig för spekulanterna i Sverige?

– Vecka 22 finns den på vår hemmaplan. Då är det alltså 2,0 TDI, 3,0 TDI och 2,0 TFSI som gäller och priserna börjar på 340 200 kronor, vilket är för den lilla dieseln.

En sista fråga. Vilken hade du valt av A4 allroad quattro, Saab 9-3X och Volvo XC70?

– Ingen av dem. Däremot hade jag gärna tagit en vanlig A4 quattro med 170-hästarsdieseln, alltså 2,0 TDI. Den skulle täcka mitt behov utan problem. Jag kör ju mycket med släp året runt och i olika väglag.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr