090215-a4-allroad-quattro

Audi A4 allroad quattro redo för det gröna

Terrängtrenden i bilvärlden håller alltjämt i sig. För bara några dagar sedan fick vi se skogsmulleversionen av Saab 9-3. Audi bjuder genast på mothugg i form av nya A4 allroad quattro. Med högre markfrigång och gråa plastsjok har A4 Avant blivit redo att möta terrängen.

Det falnande intresset för stora suvar innebär ingalunda att suget efter terränganpassade bilar är borta. Att köra en bil som andas lite mer skogshuggare och erbjuder lite bättre terrängegenskaper lockar fortfarande. Och biltillverkarna är inte sena att hänga på. I veckan fick vi för första gången se Saab 9-3X i marschfärdig skrud, helt utan maskering. Audi svarar nu genom att lansera A4 allroad quattro .

Precis som i fallet 9-3X skiljer sig A4 allroad från vanliga A4 Avant genom vissa exteriöra detaljer som ska få den att andas mer stock och sten. Mörkgråa platsjok runtom, hasplåtar fram och bak samt 180 millimeters markfrigång avslöjar A4 allroad. De gråa skärmbreddarna och sidotrösklarna, som till en merkostnad kan fås med aluminiuminlägg, ger bilen ett bredare intryck. Men det är inte bara ett visuellt intryck. Allroadversionen har 20 millimeter bredare spårvidd än vanliga A4.

På insidan skiljer sig allroadversionen inte nämnvärt från vanliga A4. I bagageutrymmet har det skjutbara lastgolvet fått ett mer smutståligt utförande. För inredningen kan man välja mellan de vanliga läderklädslarna samt en ny allroad-textilklädsel.

När A4 allroad når återförsäljarna i sommar erbjuds den med tre motoralternativ, en bensinmotor och två dieslar. Samtliga är direktinsprutade och turbomatade. Bensinalternativet är 2,0 TFSI som ger 211 hästkrafter och som 350 Nm mellan 1 500 och 4 200 r/min. 0-100 km/h går på 6,9 sekunder och topphastigheten är nådd vid 230 km/h. Allroadversionen blir alltså bara marginellt långsammare än vanliga A4 Avant 2,0 TFSI quattro som gör 0-100 km/h på 6,7 sekunder och toppar 238 km/h. Snittförbrukningen för allroadmodellen anges till 0,81 l/mil, 5 centiliter mer än för vanliga A4.

Instegsdieseln är 2,0 TDI som bjuder 350 Nm mellan 1 750 och 2 500 r/min och 170 hästkrafter. 0-100 km/h avverkas på 8,9 sekunder och 213 km/h är maxhastighet. Dieselmotorn är betydligt snålare än bensinaren och vill endast ha 0,64 l/mil. 2,0 TDI kan bara fås med manuell sexväxlad låda.

Den största motorn är V6-dieseln 3,0 TDI. V-motorn pumpar ur sig hela 500 Nm mellan 1 500 och 3 000 r/min och levererar 240 hästkrafter. Med S tronic-låda går 0-100 km/h på 6,4 sekunder, accelerationen fortsätter till 236 km/h. Snittförbrukningen för dieselsexan är enligt Audi 0,71 l/mil. 3,0 TDI, i likhet med övriga motorer uppfyller Euro 5-kraven för utsläpp.

Fyrhjulsdrift är, som bilens namn antyder, standard i kombination med alla motorer. I normalfall skickas 60 procent av kraften till bakaxeln. När terrängen blir knepig kan som mest 65 procent skickas till framhjulen eller 85 procent till bakhjulen. Om man hamnar mitt ute i spenaten ska A4 allroad känna av det av sig själv. En vidareutveckling av ESP-systemet läser automatiskt av hur underlaget ser ut och vilka åtgärder som behöver vidtas. Audi kallar systemet ORD (Offroad Detection).

När A4 allroad lanseras till våren startar priserna på 340 200 kronor (2,0 TDI quattro med 170 hästkrafter och manuell växellåda). I grundpriset ingår en rad utrustning som standard. Extrautrustningen består bland annat av 18-tumshjul, adaptiva strålkastare, panoramaglastak, elstyrd baklucka och ventilerade komfortstolar.

Läs mer

Tester och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!