I dessa tider verkar det som att näst intill alla biltillverkare lider svåra förluster, alla utom Audi vill säga. Som ett rejält trendbrott mot den strida strömmen av dystra försäljningssiffror rapporterar Audi ökande försäljning, och det är främst nya A4Audi har att tacka för de höga försäljningssiffrorna. Nu visar Audi en ny, och aningen oväntad version av A4. Möt Audi A4L – en A4 med sex centimeter längre axelavstånd.
Precis som för storebror A8L står det extra L:et för längre hjulbas. Men det finns ingen anledning till oro – Audi har inte blivit tokiga – A4L ska bara byggas och säljas i Kina. För européer kan det tyckas märkligt, men marknaden för vanliga mellanklassbilar med längre axelavstånd är relativt stor i Kina. Audi har till exempel ända sedan 2000 sålt A6L med framgång. Bilarna används ofta för transport av företagsledare och dylikt. Men A4 är den första i sin storleksklass att få axelavståndet förlängt. Audi säger sig vara stolta över att ha kombinerat utrymmet i en större bil med A4:s kompakta format. De sex centimetrarna märks framförallt i baksätet där passagerarna har fått bättre benutrymme. Eftersom bilen är riktad enbart mot den kinesiska marknaden har Audi anpassat chassit för kinesiska vägar, vad som nu menas med det. Inledningsvis fås A4L antingen med 2,0 TFSI-motorn på 180 hästkrafter eller 3,2 FSI med 265. A4L visas på Guangzhou Motor Show med början i dag. Vill du ha en här i Sverige får du troligtvis åka till Kina och ta hem den själv.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.