090716-audi-a5-sportback Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Audi A5 Sportback – firar 100 år

I dag, torsdag, inleds festligheterna i Ingolstadt för att fira stadens stolthet. Audi firar i år sitt hundraårsjubileum och gör det bland annat genom att visa den helt nya modellen A5 Sportback – större men ändå mindre än A4 Avant.

De två tyska premiumkombattanterna Audi och BMW har uppenbarligen en faiblesse för att skapa, enligt dem själva, nya segment. Senast såg vi nya 5-serie Touring som presenterades som ett mellanting mellan kombi, MPV och gran turismo. Nu svarar Audi med nya A5 Sportback – bilen som myntar ännu ett nytt utryck inom bilvärlden – femdörrarscoupé. Till skillnad från den mindre A3 Sportback har A5 Sportback inte samma kombiambitioner. Audi vill i stället att den ska tilltala dem som känner behov av att kombinera ”elegansen hos en coupé, komforten hos en sedan och användbarheten hos en kombi. Kort sagt kan man säga att Audi har hittat ett roligare namn för den vanliga halvkombin.

Trots den låga och sluttande taklinjen, A5 Sportback är 36 millimeter lägre än A4 Sedan, finns det gott om plats i kupén. A5 Sportback är både längre och bredare än A4 Avant och har utrymme för 480 liter i bagageutrymmet, vilket bara är snäppet sämre än A4 Avant. När baksätet fälls skapas plats för totalt 980 liter. Den nätta lilla puckeln på ryggen är att tacka för de förhållandevis goda utrymmena. Plats för passagerare är det sämre om. A5 Sportback är strikt fyrsitsig, de fyra åkande lär dock sitta bekvämt i stora stolar.

Motoralternativen är sex till antalet och jämnt fördelade över dieslar och bensinare. Ytterligare tre kommer under mitten av nästa år. Alla motorer är utrustade med direktinsprutning, TDI för dieslarna och FSI för bensinalternativen. Alla lever de upp till de kommande utsläppskraven Euro 5 och är dessutom utrustade med bromskraftsåtervinning som samlar upp energin som skapas vid inbromsning och stoppar den i batteriet. 2,0 TFSI och 2,0 TDI har dessutom begåvats med start/stopp-system.

Bensinalternativen utgörs av 2,0 TFSI med antingen 180 eller 211 hästkrafter. Dessutom finns storsläggan i form av den 3,2 liter stora V6-motorn som är ett välkänt inslag i Audis motorflora. Alla bensinalternativ kombineras med fyrhjulsdrift.

Den största dieselmotorn – 3,0 TDI – kombineras även den med fyrhjulsdrift för att få ned de 240 hästkrafterna i backen. Snäppet mindre är 2,7 TDI med 190 hästkrafter. Sist och minst är 2,0 TDI med 170 hästkrafter som bjuder på full godkänd förbrukning – 0,52 liter per mil vid blandad körning. Framhjulsdrivna 2,0 TDI och 2,7 TDI erbjuds med ett nyutvecklat ESP-system med elektronisk differentialspärr på framaxeln, vilket ger bilen bättre styrrespons och kompenserar för viktförskjutningar, för ökad säkerhet.

De första exemplaren av A5 Sportback rullar in hos återförsäljarna i september. Billigast blir 2,0 TDI som kostar från 334 700 kronor. Mellandieseln 2,7 TDI kommer sedan med ett pris från 364 400 kronor. De två 2,0 TFSI-maskinerna är snäppet dyrare och kostar från 374 300 kronor. Dyrast är 3,2 FSI Quattro och 3,0 TDI Quattro med prislappar som börjar på 443 000 respektive 445 700 kronor. Audi utlovar även en framtida instegsmodell som ska göra A5 Sportback billigare än vanliga A5 Coupé.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!