081203-audia5s5-cabriolet

Audi A5/S5 Cabriolet äntligen här!

Nya Audi A5/S5 Cabriolet har lyckats hålla sig hemlig länge. Ett par dåliga spionbilder är allt vi har fått se hittills, men nu är den officiell med 180 till 333 hästkrafter att rufsa håret med.

I somras kunde vi visa er läsare ett par suddiga bilder på Audi A5 Cabriolet. Många som kommenterade bilderna på vår hemsida tyckte att det mer liknade en ny A4 Cabriolet än första generationen A5 Cabriolet. Fullt förståeligt då denna nykomling har en profil som är förvillande lik A4, men samtidigt är det en omöjlighet då produktionen av A4/S4 Cabriolet har lagts ned till förmån för A5/S5 Cabriolet.

Som vanligt när det gäller cabrioletversioner av Audis bilar så handlar det om tygtak, inte fällbart plåttak som allt fler biltillverkare verkar sträva efter. Taket på nya A5/S5 fälls elektriskt på 15 sekunder. Vill man ha upp det igen tar det 17 sekund. Manövern kan göras i hastigheter upp till 50 km/h. Tygtaket finns i två olika utföranden – ett standardtak och ett lite mer exklusivt som sägs bjuda på ljudisolering nästan i klass med en hardtopkonstruktion.

Som cabriolet har bilens chassi försetts med mer högfast stål för att få den med vridstyv och säker. En annan säkerhetsdetalj är de två gömda rundslagningsskydden bakom baksätets nackstöd som skjuter upp blixtsnabbt när en rullning är på gång.

Bakom rundslagningsskydden finner vi bakluckan som är en aning längre än den vi är vana vid från coupémodellen. Anledningen är att taket ska få plats där bak i nedfällt läge. Det är just detta som får bilen att förväxlas med A4. Bagageutrymmet är klassledande enligt Audi. 380 liter mjölk får plats där om man är riktigt törstig, men då måste man ha taket uppfällt. Med taket nere får man plats med 320 liter, vilket betyder att tygtakskonstruktionen endast tar 60 liter i anspråk. Fäller man baksätena och har taket uppe ska A5/S5 Cabriolet kunna svälja 750 liter.

Inuti bilen finner vi nyheter, vissa som tillval, som elektriska bältessträckare, specialläder i stolarna som minskar solens upphettning med upp till 20 grader samt stolar med varmluft från övre ryggstödet så att nacke och bakhuvud hålls varmt även under kalla dagar. I övrigt är det sig likt från coupémodellen.

På utsidan är också det mesta sig likt från coupén. Största skillnaderna är att cabrioleten är halvcentimetern längre, knappa centimetern högre och, inte att förglömma, att vindruteramen blottar sig i naken aluminium.

Under huven gömmer sig fyra bensin- och två dieselmotorer. Tre av bensinarna känner vi till från coupémodellen. Dels 2,0 TFSI som finns med 180 alternativt 211 hästkrafter och dels 3,2 FSI på hela 265 hästkrafter. V6-dieslarna är de välbekanta 2,7 och 3,0 TDI på 190 respektive 240 hästkrafter.

Den stora nyheten ligger under skalet på S5 Cabriolet. I coupén sitter en V8 på 354 hästkrafter, men i cabben handlar det i stället om samma kompressormatade V6-motor (3,0 TFSI) som finns i nya S4. Den levererar 333 hästkrafter och gör cabrioleten en halv sekund långsammare till hundra (5,6) än coupén.

Gemensamt för alla sex motorer är direktinsprutning, något som får förbrukningssiffrorna att hållas nere. Faktiskt under litern för alla modellversioner.

2,0 TFSI 180 hk – 0,74 l/mil (känns osäker när man jämför samma motor i andra modeller, men stämmer enligt pressmeddelandet)

2,0 TFSI 211 hk – 0,68 l/mil

3,2 FSI 265 hk – 0,86 l/mil

3,0 TFSI 333 hk (S5) – 0,96 l/mil

2,7 TDI 190 hk – 0,63 l/mil

3,0 TDI 240 hk – 0,68 l/mil

18-tumshjul, sportfjädring, S-tronic, quattro, servotronic, fyra krompipor och elsportstolar är standard på S5, inte på de motorsvagare versionerna. Tillval till A5/S5 är den sofistikerade sportdiffen som fick lovord under vår provkörning av nya S4. På A5 är det standard med sexväxlad manuell låda, men multitronic och S-tronic finns som tillval.

16- och 17-tumsfälgar är standard, beroende på vilken motor som placerats framför torpedväggen. 18-, 19- och 20-tumsfälgar finns som tillval.

Audi drive select är en annan fin finess som ger föraren möjligheten till tre olika förinställda kalibreringar av gasrespons, växlingskaraktären hos S-tronic och Multitronic samt styrutväxlingen. Har man tillvalet MMI (tredje generationen) får man tillgång till ett fjärde program som man kan mata själv med egna parametrar.

Audi drive select kan bara väljas om man valt minst ett av följande tillval: sportdiff, adaptiva stötdämpare eller styrning.

Några prisuppgifter finns inte i dagsläget då de inte är satta. Bilen kommer att visas upp på en av de stora salongerna i början av nästa år. I bilhallarna kommer A5/S5 Cabriolet troligtvis att finnas tillgänglig lagom till sommaren.

Läs mer

Provkörningar

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!