090227-audi-a5-s5-cab

Audi A5/S5 Cabriolet – rapport från Rivierans guldgosse

Jonas Borglund befinner sig just nu nere i ett halvsoligt Monaco och njuter av de 14 graderna. Samtidigt tar han tillfället i akt och tar några rundor med nya Audi A5/S5 Cabriolet som ersätter den taklösa A4:an.

I lyxens och välfärdens Monte Carlo har Audi valt att visa sin nya cabriolet – A5/S5.

En mycket linjeskön skapelse med det absolut senaste vad gäller teknik och innovationer. Till och med de finbilsluttrade monegaskerna lyfter blicken när nya A5 rullar förbi – ett gott betyg här där Ferrari, Bentley och allt annat superdyrt är vardagsmat.

Bilen finns med tre dieselmotorer och fyra bensinalternativ. Om alla kommer till Sverige återstår att se.

Den svagaste dieseln är på två liter (nämndes inte tidigare då bilen blev officiell, reds anm.) och lämnar 170 hästkrafter och har stop&go-teknik för att spara bränsle.

Ett snålt alternativ – om man kan acceptera en dieselmotor i sin glidare. För det är väl egentligen vad det handlar om – att för det mesta bara glida runt i sin fyrsitsiga posörvagn. Stegen upp i dieselsammanhang är 2,7 och 3,0. Hiskeliga dieselmaskiner båda två, ger 190 respektive 240 hästkrafter. För svenskt vidkommande är det nog ända bensinalternativen som är mest gångbara.

Tvåliters framhjulsdriven A5 finns med 180 eller 211 hästkrafter där quattro finns i kombination med det senare alternativet.

3,2 V6 (265 hästkrafter) är den silkeslena stormotorn, men som kan ryta till ordentligt om man får lust. Motorn med riktigt ryt sitter dock i S5. En treliters V6:a med kompressor som utvecklar 333 hästkrafter. Av någon anledning står det 3,0T på framskärmarna, som om motorn skulle ha turbo…

Toppmodellen har sjustegad dubbelkopplingslåda som standard och växlar snabbare än man hinner blinka. Dessutom avgaspuffar den läckert vid varje växling när man gasar. Snacka om att Audi-doktorerna jobbat med ljudet. Och med allt annat, nästan in absurdum. Allt är genomtänkt i minsta detalj – så som bara tyskar kan. Att resultatet är formidabelt kan man inte ta ifrån dem, men det där med känslan? Det blir lite könlöst på något vis.

Suffleten är i tyg, vilket hör till ovanligheterna i dag. Passformen är utsökt och bilen är mycket snygg med suffletten uppe – och nere. Den finns till och med i en tjockare vaddering för extra tillägg. Annat man kan få är aktiv bakre differential, ställbar fjädring som även påverkar styrrespons och gasrespons. Tillbehörslistan är lång, lång, lång. En av fördelarna gentemot konkurrenterna är ett riktigt stort bagageutrymme som tar som mest 380 liter med taket uppfällt och 320 liter med nedfällt tak. Baksätet kan fällas 50/50 och om båda fälls kan man lasta 750 liter. Beroende på vilken modell man väljer finns tre växlingsalternativ. Sexväxlad manuell, steglös Multitronic som kan växlas manuellt i åtta steg. Dessutom sjuväxlad S-Tronic, alltså dubbelkopplingslådan.

Till Sverige kommer A5 i maj. 211-hästars framhjulsdriven ska kosta 387 400 kronor, 3,2 Multitronic 474 800 kronor och 3,0 TDI quattro 494 900 kronor. Övriga priser är ännu inte klara.

Läs mer

Provkörning

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!