080613-audi-a7-s7-rs7

Audi A7 avslöjad två år för tidigt

Audi har svårt med att hålla hårt i sina interna dokument. Nu har AutoWeek kommit över ett dokument med uppgifter som avslöjar mer eller mindre allt om A7, fyrdörrarscoupén som kommer 2010 och då även som cabriolet.

Det är två år kvar till det att Audi A7 ska släppas och redan nu kan vi få ta del av en massa teknikspäckad information om bilen. Återigen är det ett internt dokument som har hamnat utanför Audis väggar och som motortidningen AutoWeek har kommit över. Tidigare har vi fått ta del av hela Audis produktionslinje till och med 2012 samt motorprogrammet fram till 2011.

Audi A7 blir Ingolstadt-firmans första fyrdörrarscoupé, som det så populärt och en aning felaktigt benämns. Den har siktet inställt på först och främst Mercedes CLS och BMW 8-serie (kommer senare och har drag av konceptbilen CS). Bilen ingår i Audis offensiva framtida satsning som innebär att de ska öka sin totala försäljning med 50 procent till 2015 – totalt 1,5 miljoner fordon handlar det om. Dagens program om 23 olika modeller ska utökas till 40. Även om A7 kommer att sälja marginellt jämfört med A4, A5 och A6 – totalt 40 000 bilar om året – så är den väldigt viktig. Segmentet med fyrdörrarscoupéer växer så det knakar, speciellt i Nordamerika, och Audi måste hänga med tåget.

Det mest överraskande som det interna dokumentet avslöjar är att A7 kommer både som coupémodell och cabriolet, då med tygtak enligt sedvanligt Audi-vis. Trots de tekniska utmaningarna med att tillverka en modern fyrdörrars cabriolet i den här storleken (A7 blir runt 4,9 meter lång, cirka tre decimeter längre än A5), så säger källor inom Audi att cheferna inte vill missa chansen att bli första premiumbiltillverkaren med en fyrdörrarscabriolet.

Plattformen som A7 byggs på är ny, men baseras på en modifierad version av MLP (Modular Longitudinal Platform) som redan används i nya A4, A5 och Q5. Detta lär ge Audis nya glidarvagn samma goda balans och vägegenskaper. Audi berättar att bilen ska ha en klart sportig betoning samtidigt som den inte ska göra avkall på komforten, därför används luftfjädring i stället för konventionella lösningar.

Inuti bilen kommer det att finnas fyra separata säten, inte mer. Detta gäller både den takförsedda och den öppna modellen. Utvecklingschef Michael Dick ser det inte som en nackdel eftersom kunder som söker utrymme redan har A6 och A8 att vända sig till.

Andra nyheter interiört blir en helt ny sportigare layout för att verkligen utmärka sig i det tuffa segmentet. Materialen ska dessutom hålla högre kvalitet än i dagens modeller. MMI-systemet (Multi Media Interface) av generation två kommer att göra entré i A7 med bland annat ett nytt röststyrningssystem som enligt Michael Dick kommer att vara revolutionerande.

Motormässigt blir det en hel del att välja mellan, allt från mindre kraftfulla till riktiga prestandamotorer samt olika tekniker. De planerar två direktinsprutade bensin-V6:or, den ena på 2,8 liter och 204 hästkrafter, den andra på tre liter, kompressormatad och med 300 hästkrafter. Dessa alternativ kommer i samband med att A7 lanseras i juni 2010. Vill man ha mer effekt får man vänta till november samma år då S7 dyker upp med en fyraliters V8 med 394 hästkrafter under huven. Vill man vara ännu värre så gör man bäst i att vänta till juni 2012 då en RS7-version sägs göra entré. Den kommer att använda sig av samma V10-motor på 5,2 liter (upppborrad från fem) med dubbla turboaggregat som dagens RS6 använder. I RS7 är effekten tänkt att officiellt spräcka gränsen på 600 hästkrafter.

Men det mest intressanta motoralternativet är antagligen inte någon av ovanstående nämnda. Det är i stället den hybridmotor som Audi just nu håller på att utveckla och som använder sig av litium-jon-batterier i stället för nickel-metallhydrid-batterier som används i störst utsträckning i dag. Batterierna till Audis system utvecklas i nära samarbete med japanska Sanyo. Hybridsystemet är detsamma som är tänkt att lanseras i Q5 redan nästa år. Elmotorn kommer att kombineras med antingen en bensin-V6 eller en dieselmotor.

Transmissionsmässigt handlar det om tre alternativ – sexväxlad manuell låda, sjuväxlad dubbelkopplingslåda samt en nyutvecklad åttaväxlad automatlåda. Kraften skickas antingen till framhjulen eller också till alla fyra (quattro) med kraftfördelning 40/60. Sistnämnda alternativet blir standard på alla modellversioner i USA, hur det blir i Europa är inte känt i dagsläget.

Prislappen på Audi A7 riktar sig först och främst till välbemedlade spekulanter. Man kan göra jämförelsen med Mercedes CLS som kostar från cirka 600 000 kronor upp till en bit över miljonen.

Läs mer om Audi A7

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!