100907-audi a7 sportback

Audi A7 Sportback – direktrapport från provkörningen

Att få känna på sprillans nya Audi A7 Sportback längs de kurviga vägarna på Sardinien smakar antagligen ganska bra. Det är just vad min webbkollega gör i kväll. Vi slår Erik Wedberg en pling och hör vad han har att säga om Audis kombattant i segmentet lyxiga ”fyrdörrarscoupéer”.

Hallå Erik! När du lämnade Sverige fick vi varmt och skönt. 18 grader och mestadels sol.

 – Ingenting mot vad vi har här med närmare 30 grader. Men lite halvmulet är det dock.

Du kör helt nya Audi-modellen A7 Sportback. Är den något att ha?

– För den som är ute efter en stor bil med komfort och lyx ja. Och så ska man ha en rejäl summa pengar till hands, även om den kanske inte är vråldyr i grundpris.

Du som har sett den live nu, hur ter den sig i dina ögon?

– Den ser ut som alla andra Audi-bilar, men ändå inte. Den är ganska snygg och fronten avslöjar Audis formspråk på kommande bilar. Nästa generation A6 kommer att anamma en hel del härifrån skulle jag tro.

A7 Sportback är en stor bil på närmare fem meter, låter som en bjässe.

– Den är en bjässe... på pappret. Att den är 4,97 meter lång och 1,91 meter bred märks inte när man tittar på den. Tacka den låga höjden för det, 1,42 meter. Jämfört jag med nya Saab 9-5 som endast är drygt tre centimeter längre så ter sig Saaben som en jättebjässe. Dock märker man av de 191 centimeterna på bredden när man kör på smala vägar här med mötande sarder. Ja, folket här kallas så, även om de i grund och botten är italienare.

– Trots sin storlek väger bilen ”bara” 1,7 ton. 

Det var inte mycket. Är den vulgär och vräkig i sitt utförande?

– Nej, inte alls. Snarare lite diskret. Gamla och nya Mercedes CLS känns vräkigare. Audin mer folklig på något vis.

Interiört då? Något värt att nämna?

– Det är sig likt från övriga nytillkomna Audi-modeller. Det är snyggt och propert. Man sitter riktigt skönt i framstolarna men jag har noterat en lite annorlunda detalj. När navigatorn är i uppfällt läge är det inte mycket mer än en decimeter fri sikt ovan innan innerbackspegeln dyker upp. Tacka det låga taket för det.

Det handlar ju om en bil med coupéprofil. Hur fungerar det i baksätet med huvudhöjden?

– Baksäte och baksäte. Det är två fåtöljer där bak. Man sitter även skönt här bak, men med mina 192 centimeter får jag bocka huvudet lite för att inte behöva slå i taket. En person med mer normal längd sitter antagligen bra här bak. Däremot tycker jag det är lite värre med platsen för fötterna. Under framstolarna är det trångt för fossingarna helt enkelt.

Bagaget ska vara stort har jag hört.

– Det är riktigt stort. 535 liter men fäller man bakre fåtöljerna (delas 60/40) får man plats med hela 1 390 liter, nästan som i en kombibil. Riktigt plan lastyta blir det inte, men nästan. Genomlastningslucka är standard på bilarna som kommer till Sverige. Då ingår även en skidsäck, kan vara trevligt att veta.

Hur är den att köra?

– Nu har jag bara kört de två dieselalternativen 3,0 TDI med 204 hästkrafter och 3,0 TDI quattro med 245 hästkrafter. Bensinmotorerna 2,8 FSI med 204 hästkrafter och 3,0 TFSI med 300 hästkrafter har jag inte fått tillfälle att prova på. Chassi- och komfortmässigt är den en mycket trevlig bil att ratta, speciellt om man har valt till Audi Drive Select. I komfortläget är det väldigt mjuk gång, nästan lite för svajigt ibland. I Dynamic-läget är det sportigt och till och med aningen stötigt då och då. Den som slagit mig mest är hur tyst bilen är. Oerhört tyst. Man hör inte motorerna mer än vid hårt gaspådrag.

– Svaga dieseln är mjuk men saknar lite kraft enligt min smak. Däremot är den riktigt snål på pappret, 0,53 liter per mil. Den starkare dieseln har lite bättre karaktär och passar bilen ännu lite bättre. Den är inte törstig den heller, 0,6 liter per mil. På pappret återigen kanske ska tilläggas.

Låga förbrukningssiffror, stämmer de verkligen med verkligheten?

– Inte så här på en provkörning. Här körs bilarna ganska tufft och vi hamnar runt litern. Men att komma ned i 0,6-0,7 liter per mil känns inte alls otroligt. Det är ändå fina siffror för en bil med sådan effekt och av sådan storlek.

Något annat värt att nämna när det gäller det maskinella?

– Torque Vectoring är en trevlig bekantskap för mig. Systemet fördelar kraften mellan alla fyra hjul och bromsar innerhjulen vid kurvtagning samtidigt som motstående hjul får mer kraft. Kurvtagningen blir lättare och tajtare. Och man känner av det, det kommer som en liten puff när det träder in. Bilen styr in bättre.

När kommer Audi A7 Sportback till Sverige och vad ligger priserna på?

– Om några veckor får Audi-handlarna bilen och billigast är bensinaren 2,8 FSI som kostar från 485 000 kronor. Då är det quattro och Multitronic-låda som gäller. Nästa bil på prisstegen är 3,0 TDI med 204 hästkrafter, multitronic och framhjulsdrift. Den kostar från 545 000 kronor. Quattro finns som tillval. Stora dieseln 3,0 TDI med 245 hästkrafter, S-tronic-låda och quattro kostar från 575 000 kronor. Sist har vi bensinaren 3,0 TFSI som med S-tronic och quattro kostar från 577 000 kronor.

Bara automatlådor för hela slanten. Inga manuella?

– Nej, en glidarbil som den här har inte manuell växellåda och därför erbjuds inte det.

Fler bilder kommer under halvtidsvilan mellan Sverige och San Marino!

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!