100726-audi-a7-sportback Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Audi A7 Sportback visar upp sig

En coupé är för opraktisk, en sedan för gubbig och en kombi för tråkig. Vad göra? Bygg en Sportback! Med nya A7 Sportback vill Audi plocka det bästa från alla segment för att skapa den ultimata långdistansbilen.

I höst får vi stifta bekantskap med en helt ny Audi-modell. Men det känns som att vi redan känner A7 Sportback. I början av 2009 visades konceptbilen A7 Sportback Concept och nu ser vi att Audi har låtit designen vara i det närmaste oförändrad. Den serieproducerade bilen kommer att se ut som konceptbilen och därmed även som resten av Audi-familjen. Den stort gapande single frame-grillen känns igen och den svepande profilen påminner mycket om A5 Sportback. De stora nyheterna hittas baktill där den svepande taklinjen fortsätter ända ned till bakljusen och huggs av tvärt. Profilen avslutas med en liten spoiler som höjs automatiskt när farten överstiger 130 km/h och sänks igen när det går långsammare än 80 km/h. 

A7 Sportback är en stor bil. Från nos till bak mäter den hela 497 centimeter. På bredden tar den upp 191 centimeter. Den är däremot låg, endast 142 centimeter hög, vilket kan ses som en direkt avspegling av Audis ambition att bygga den perfekta långresebilen. Audi har jobbat hårt för att göra bilen så bekväm och tyst som möjligt. Extra ljudisolerande film för fönsterrutorna finns som tillval. Baksätet utgörs av två individuella fåtöljer som, tack vare den nästan tre meter långa hjulbasen, bjuder på stort benutrymme. Framstolarna är monterade lågt för att ge en sportig körställning men också för att inte skymma sikten från baksätet. I de två individuella bakstolarna ska även storväxta personer kunna sträcka ut och njuta av en lång resa. Kupén är fullsmetad av teknik såsom multimediasystem med pekskärm och internetanslutning och head up-display som projicerar viktig information på vindrutan.

Det resande sällskapet behöver naturligtvis plats för bagage, och det har A7 Sportback. Som minst finns det plats för 535 liter bagage men när baksätena fälls öppnas plats för 1 390 liter, vilket är i nivå med flera mindre kombibilar. Den stora halvkombibakluckan öppnar stort och brett. Du behöver inte oroa dig för att sträcka dig efter bakluckan själv, elektroniken sköter allt och du behöver bara trycka på en knapp.

Den som inte vill behöver inte ens parkera bilen själv. A7 Sportback kan utrustas med parkeringsassistans som hjälper till att parkera bilen i trånga ytor. Om den tilltänkta ytan är stor nog tar systemet över ratten och föraren behöver bara gasa och bromsa. Systemet kan fickparkera men även trixa in bilen på parkeringsfickor som är vinkelräta mot vägen.

 När A7 Sportback kommer till försäljningshallarna i höst kommer den främst att gå i klinch med två konkurrenter – Aston Martin Rapide, Porsche Panamera och Mercedes CLS, bilen som startade hela trenden med coupéformade bilar med fyra dörrar. Mercedes blev stilbildande med sin fyradörrarscoupé CLS och sedan dess har Porsche fyllt på med sin Panamera och Aston Martin med sin Rapide. När A7 Sportback börjar säljas i höst gör den det med fyra motoralternativ, två bensinmotorer och två dieselspisar. Det på pappret mest vettiga alternativet är 3,0 TDI med 204 hästkrafter och 400 Nm. Dieselmotorn får den nästan 1,7 ton tunga bilen att sprinta från 0 till 100 km/h på 8,1 sekunder men den vill ha förvånansvärt lite bränsle för jobbet. Endast 0,53 l/mil och 139 gram CO2/km är imponerande siffror. Samma motor finns även med ett effektuttag på 245 hästkrafter och 500 newtonmeter. Då är quattrosystem och S-tronic-låda standard och A7 Sportback blir sportbilssnabb med en 0-100 km/h-tid på 6,5 sekunder. Förbrukning och utsläpp uppges till 0,6 liter per mil och 158 g/km.

Bensinmotorerna är 2,8 FSI och 3,0 TFSI. 2,8 FSI ger 204 hästkrafter och 280 newtonmeter. Fyrhjulsdrift är standard och bilen accelererar från 0 till 100 km/h på 8,3 sekunder och når en toppfart på 235 km/h. Förbrukningen springer iväg till 0,8 l/mil och koldioxidutsläppen uppgår till 187 g/km. 3,0 TFSI är aningen starkare med 300 hästkrafter och 440 newtonmeter i vridmoment. Den kompressormatade motorn får den stora bilen att sprinta från 0 till 100 km/h på endast 5,6 sekunder. Toppfarten är strypt till 250 km/h. Blandad förbrukning uppges till 0,82 l/mil och 190 g/km. Framöver kan vi nog även se fram emot värstingversionerna S7 och RS7 Sportback.

Svensk lansering sker under hösten.

2.8 FSI 204 hk multitronic                       från 485 000 kronor 

3.0 TFSI 300 hk quattro S tronic            från 577 000 kronor  

3.0 TDI 204 hk multitronic                      från 545 000 kronor 

3.0 TDI 245 hk quattro S tronic              från 575 000 kronor

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!