Audi allroad shooting brake

Audi allroad shooting brake – crossover med 408 hk och 0,19 l/mil

”En konkret inblick i en nära framtid”, säger Audis utvecklingschef om konceptbilen allroad shooting brake som ska visas upp på Detroitsalongen. En crossover som med kraftfull hybriddrivlina och låg förbrukning är en förhandsstudie av kommande Q1.

Audi tar det säkra före det osäkra och visar upp sitt crossoverkoncept i dag, dagen före öppnandet av årets Detroitsalong. Det kan vara ett smart drag, för nu får Audi presentera den och inte någon random sajt som har kommit över bilder och information på felaktig väg.

Nåväl, Audi allroad shooting brake är en tredörrarscrossover som enligt Audi ska tilltala personer med ett aktivt fritidsliv (snacka om att det är nya modeuttrycket i bilbranschen, tidigare skulle allt vara dynamiskt, numera ska allt vara riktat mot aktiva människor med rikt fritidsliv).

 Audi allroad shooting brake, som är konceptversionen av kommande lillsuven Q1, mäter 4,2 meter från för till akter samtidigt som den är 1,85 meter hög. Avståndet mellan hjulaxlarna är 2,51 meter. Storleksmässigt är alltså denna crossover aningen mindre än en vanlig tredörrars A3, bortsett från höjden förstås.

 Shooting brake-karossen består av en materialblandning där aluminium och kolfiberarmerat kompositmaterial använts för låg vikt och hög hållfasthet. Du kanske noterar att det finns två tanklock på Audi allroad shooting brake, det återkommer vi till lite senare i artikeln.

 Bakänden på bilen andas en hel del TT och utseendet påminner starkt det vi såg på konceptbilen Audi Shooting Brake som ställdes ut på Tokyosalongen för drygt åtta år sedan (se bilden här intill). Den bilen var just en TT i Shooting Brake-utförande. Det är dock ingen slump att baken på det nya konceptet påminner om TT då den sannolikt också visar upp en hel del linjer som kommande TT-generation lär bjuda på.

 Strålkastarna på Audi allroad shooting brake är av LED-matristyp, dock inte med laser, med fyra sektioner där lysdioder styrs individuellt för att exempelvis blända av vid mötande trafik utan i övrigt att förlora i ljusstyrka.

 Hjulen är 19 tum höga och skodda med 255/40-däck.

Trots endast två sidodörrar ska det vara enkelt att ta sig in i baksätet tack vare något som Audi kallar Easy Entry. Baksätet går att fälla helt om de aktiva fritidsmänniskorna behöver mer utrymme för bagage än för människor. Lastutrymmets golvyta blir efter fällandet helt plant.

 Instrumentbrädan med tillhörande instrumentering känner vi igen från nya generationen Audi TT som snart kommer. Så sent som för några dagar sedan visade Audi upp de första bilderna på nya TT-interiören med sina innovativa lösningar med digital instrumentering och funktioner integrerade i varandra. Exempelvis är hela instrumentklustret digitalt presenterat över en 12,3 tum stor yta och kan med andra ord visa vad helst föraren önskar – navigationskarta, hastighetsmätare och varvräknare eller dylikt. Luftkonditioneringssystemets knappar och displayer är snyggt integrerade i luftutsläppens centrumknappar.

 En annan smart detalj är mittkonsolens förlängning som löper mellan framstolarna. Flyttar föraren på sin stol följer mittkonsolen med för att reglagen, till exempel e-S tronic-växelspaken, alltid ska vara på optimalt avstånd från den som sitter bakom ratten.

 En innovativ grej som är värd att nämna är Audi phone box. Med systemet kan föraren, eller någon annan i bilen, länka ihop sin mobiltelefon med bilens elsystem som på induktiv väg laddar telefonen. Inga laddkablar som trasslar in sig i växelväljaren där inte.

Audi allroad shooting brake är en laddhybrid där en 292 hästkrafter och 380 newtonmeter stark bensinmotor med fyra cylindrar på sammanlagt 2,0 liter samarbetar med två elmotorer, den ena på 40 kilowatt och 270 newtonmeter, den andra på 85 kilowatt 270 newtonmeter. Tillsammans handlar det om 408 hästkrafter och 650 newtonmeter som får den 1,6 ton tunga bilen (vikt utan förare) att accelerera från 0-100 km/h på 4,6 sekunder. Mer intressant kanske förbrukningssiffran är – 0,19 liter per mil uppger Audi den till. Det motsvarar 45 gram koldioxid per kilometer. Total räckvidd, batteri plus bensin, ligger på 82 mil.

Den svagare elmotorn är inbyggd i den sexväxlade e S tronic-dubbelkopplingslådan. Denna tillsammans med bensinmotorn står för drivningen av framaxeln. Den andra elmotorn är monterad i bakaxeln och tar över drivningen vid låga och medelhöga hastigheter. Den kan även arbeta parallellt med motorerna som driver framaxeln vilket gör Audi allroad shooting brake till en quattro-bil, det vill säga fyrhjulsdriven. Eftersom det handlar om en elmotoriserad bil kallar Audi systemet för e-tron quattro.

 Framför bakaxeln har Audi placerat ett litiumjonbatteri med en kapacitet på 8,8 kilowattimmar. Vid körning på enbart el ska detta räcka till fem mils tyst upplevelse. Ladda upp batteriet kan man göra via tanklocket på vänster sida av bilen. Det högra tanklocket är ett konventionellt bensintanklock.

Tre körlägen finns. I eldriftsläget prioriteras körning med hjälp av enbart bakre elmotorn som kan sätta fart på bilen i upp till 130 km/h. I hybridläget samverkar alla tre motorerna för att genomgöra framdrivningen så effektivt och snålt som möjligt. Bland annat kan den främre elmotorn fungera som generator för att ladda upp litiumjonbatteriet så att man inte behöver besöka eluttaget allt för ofta. I sportläget är alla 408 hästkrafter tillgängliga men det är främst bakre elmotorn och bensinmotorn som står för själva framdrivningen.

Hur mycket av ovanstående nämnd teknik som återfinns i kommande lillsuven Q1 återstår att se. Men Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg säger i alla fall att konceptbilen som vi ser här är en konkret inblick i en nära framtid.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!