090626-audi-a3-nya-2011

Audi attackerar med nya A3

Audis nuvarande minsting är i skriande behov av en renovering och nästa generation är på gång. Om två år debuterar nya A3 och tyskarna går på storoffensiv med många versioner.

Audi A3 är bilen för dig som tycker att VW Golf är för simpel och inte vill ha med BMW att göra. Köparna är beredda att betala det högre priset för de fyra ringarna i grillen även om det, krasst sett, inte är så stor skillnad mot en Golf. Det där får jag inte många pluspoäng för är jag rädd för, men det är sanningen.

Nuvarande Audi A3 debuterade redan 2003 så det är hög tid för en efterträdare. Särskilt som konkurrenterna, till exempel Golf och Ford Focus, ligger i framkant och har nyare alternativ att erbjuda.

När Audi satsar på en ny A3 gör de det rejält – en hel rad versioner kommer att erbjudas. Förutom det vi sett tidigare i A3-familjen kommer en fyradörrars sedan att debutera för första gången i en A3. Det är naturligtvis i första hand en flirt med USA där VW Jetta är en av de mest sålda bilarna.

Öppen version, cabriolet, står förstås på programmet men tyskarna kommer även att presentera en suv, Q3, och det blir också en hybridversion.

Dessutom sägs en coupé vara i antågande så det verkar inte vara några problem för den som vill ha en A3 att beställa just den modell som passar imagen och plånboken bäst.

Nya Audi A3 kommer dock inledningsvis med de karossformer vi är vana vid. Det innebär en tredörrarsversion, en femdörrars Sportback samt en cabriolet. Worldwide är Sportback den populäraste av alla A3 och den får väl sägas vara lite av tyskarnas kombialternativ. Men den kommer troligen att få hårt motstånd av nya BMW 1-serie kombi under år 2011.

 

Fyradörrarsutförandet lär inte bli någon hit i Sverige, om den överhuvudtaget tas hit. Däremot kanske sportcoupén kan bli något för köplystna svenskar.

Nu är väl kanske inte modellutbudet det allra viktigaste, viktigare är den teknik som Audi kommer att erbjuda sina kunder.

Audi är ganska sena att gå in i det ”gröna partiet” i bilvärlden men med nya A3 kommer tyskarna att satsa hårt på miljövänliga bilar.

Med en serie bilar (lilla A1, nya A3 och TT) kommer Audi att erbjuda hybridteknik i samtliga karossversioner. I kombination med aluminiumchassi och DSG-lådor kan vi vänta oss sensationellt låga bränslesiffror och utsläppsvärden.

Audi kommer att använda sig av samma teknik som Volkswagen (föga förvånande) ska använda i Golf. Det innebär en 1,6 liter stor dieselmotor på 105 hästkrafter som kombineras med en 30 kW stark elmotor för framhjulen och två sådana till bakhjulen.

Den konfigurationen gör A3 till i princip fyrhjulsdriven utan quattro-system. I alla fall så länge bilen körs sakta (innan dieselmotorn tar över) till dess att elkraften tar slut. A3 TwinDrive, som den troligen kommer att heta, sägs vara kapabel att klara runt fem mil på enbart eldrift innan dieselmotorn måste agera. Perfekt för citypendlare som oftast kör kortare sträckor till och från jobbet.

 

Enbart inom Volkswagengruppen kommer 3,5 miljoner bilar per år att byggas på samma plattform som nya Audi A3. Kodnamnet är MQB och bottenplattan är byggd för att härbärgera en tvärställd rak motor och bilarna kan byggas både som fram- och fyrhjulsdrivna. Nästa generation VW Golf kommer att baseras på denna underdel som i sig inte är någon revolution med fjäderben fram och multilänkaxel bak. Varför ändra på ett vinnande koncept?

Totalt kommer MQB-plattformen att vara stomme till minst 46 modeller inom VW-koncernen. Snacka om synergieffekt!

Enligt våra källor kommer samtliga Audi A3 att ha såväl bromskraftåtervinning som start/stopp-teknik och växlingsindikator för bästa bränsleförbrukning. Dessutom blir det ett aerodynamikpaket (typ Volvo Drive) för mindre luftmotstånd som standardutrustning. Starkt i så fall. I dagsläget räknar Audi med att koldioxidvärdet för de mest gröna versionerna kommer att hamna under 90 gram per kilometer. 2011 kommer det förmodligen att ligga ännu lägre hos konurenterna så räkna inte med att det stannar där.

Fyrhjulsdrift, quattro, och DSG-låda kommer att erbjudas till de modeller det anses behövas.

 

Audi A3 kommer trots de miljövänliga alternativen även i en toppversion, som vanligt döpt till RS3. Vilken motor som kommer att användas till den är oklart men att det blir en rak fyra, eller möjligen femma, med turbo torde stå utom allt tvivel. Räkna med minst 350 hästkrafter. Utseendemässigt kommer nya A3 att bli betydligt rundare än dagens version. En ny version av ”single-frame” grillen är på väg, den är den ni ser på våra skisser från Erik Andrén. Det är dock inte helt klart om denna kommer att appliceras på samtliga modeller eller om det bara blir Sportback som får bära den. Men ska det se riktigt nytt och fräscht ut borde samtliga nya A3 få den (sedan behöver man ju inte gilla den).

Audi A3 skulle enligt de första planerna ha debuterat redan 2010 men introduktionen har skjutits upp till 2011. Ingen dum idé med tanke på hur bilförsäljningen ser ut just nu. Många helt nya modeller som presenterats det senaste året har sålt katastrofalt dåligt.

När nya A3 debuterar 2011, trolig världsvisning hösten 2010 i Paris. Kanske har bilförsäljningen blivit normal igen då.

Om det nu är möjligt.

Motoralternativ

för kommande Audi A3

Bensinmotorer

1,2 TFSI 105 hk

1,4 TFSI 125 hk

1,8 TFSI 160 hk

2,0 TFSI 215 hk

2,0 TFSI 280 hk (S3)

2,5 RS3 ca 350 hk

 

Dieselmotorer

1,6 TDI 90 hk

1,6 TDI 105 hk

2,0 TDI 170 hk

2,0 TDI 210 hk

 

DSG och quattro kommer att erbjudas till vissa modeller. Vilka är ännu oklart.

Audi A3 i två generationer

Generation 1

1996–2003 (kodnamn 8L)

Audi A3 var den Ingolstadtbaserade tillverkarens svar på BMW Compact. Trots att de första bilspionbilderna hösten 1995 avslöjade en A4 front var Audis kommande minsting, till skillnad från Compact som i allt väsentligt var en kortad 3-serie, en helt egen bil. Ryktet sa att man hade plöjt ned fyra miljarder i utvecklingen av den nya bilen. Den färdiga bilen visades i tredörrarsversion i juni 1996 och den första provkörningen var positiv.

Bilen hedrades med ett omslag och intrycket av bilen var gott. Gediget sammansatt, fin känsla i reglagen, bra förarplats och med 150 hästars motorn (den numera klassiska femventilaren 1,8T) var bilen inte bara snabb utan även harmonisk att köra. När A3 testades blev den utnämnd till ”Bäst i klassen” med brasklappen att ännu ej visade Golf IV byggde på samma bottenplatta och kunde vara väl så kompetent. Från våren 1999 kunde man få sin A3 med fem dörrar alternativt i S3-version med busvänliga 210 hästar och fyrhjulsdrift.

Generation 2

2003–i dag (8P)

Efter 875 000 tillverkade A3 var det dags för uppföljaren. Generation två, eller 8P som internkoden lyder, avtäcktes på Genèvesalongen 2003. Tonen var sportigare än föregångaren och karossen var inte lika bulligt gullig som generation ett. Bakaxeln var numera en multilänkaxel och servostyrningen var elektromekanisk. Provförare Dag E Hogsten berömde bilen för den höga byggkvaliteten och de fina köregenskaperna. Mer som en BMW än Audi, var omdömet. När modellen testades senare samma år gjorde testlaget tummen upp.

2005 kom femdörrarsversionen som markerade den mer praktiska karossformen med tillägget Sportback. I och med Sportback assimilerades även Audis så kallade Singelframe i A3 programmet vilket överfördes till tredörrarsversionen, stor grill och nya lampor, till årsmodell 2006. Prestandaversionen S3 med 265 hästkrafter lanserades hösten 2006. 2008 kompletterades A3-programmet med en cabriolet och i samband med det fick övriga modeller ny makeup.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!