071114-cross-cabriolet-q

Audi Cross Cabriolet quattro visas i LA

På LA Auto Show, som öppnar för allmänheten den 16 november, visar Audi upp en konceptbil som skapar en helt ny klass. Audi Cross Cabriolet quattro ska vara en sportig öppen bil samtidigt som den har alla egenskaper som en suv.

Konceptbilen från Audi, kallad Cross Cabriolet quattro, har dock världspremiär redan i dag. En helt ny typ av bil som kombinerar den öppna sportigheten hos en Audi-cabriolet med kraftfullheten hos en suv. Audi Cross Cabriolet quattro är helt enkelt tänkt att kombinera det bästa från två världar.

Det är ingen liten bil det handlar om. I meter mätt är den 4,62 lång, 1,91 bred och 1,63 hög. Alltså storleksmässigt som bilarna i B-segmentet. Höjden är främst det som skiljer den från övriga bilar. Hjulbasen är 2,81 meter, samma som på nya A4. Det borgar för goda utrymmen, precis som det ska vara i en suv (eller crossover som Cross Cabriolet mer liknar). Ben, huvud och axlar hos alla passagerare har gott om plats eftersom bilen är strikt fyrsitsig med fyra separata läderstolar. Det finns endast två dörrar, men att kliva in och ur fram- och bakstolarna ska inte vara några problem då Cross Cabriolet quattro saknar B-stolpe samt att insteget är rejält tilltaget.

Soliga dagar fäller man ner tygtaket på 17 sekunder som lägger sig hopfällt bakom bakre stolarnas nackstöd. Fasta rundslagningsbågar saknas vilket ger bilen en renare profil. I stället sitter det fjäderdrivna rundslagningsbågar bakom bakre nackstöden som aktiveras av sensorer på några millisekunder. Förstärkt A-stolpe hjälper till att skydda passagerarnas huvuden.

På utsidan finns en hel del nya detaljer. Single-frame-grillen är inte något nytt i sig. Här är den lite ”vassare” i formerna samt har kromade vertikala ribbor. Ljus med ledteknik är ett av Audis signum numera och här har det inte sparats på krutet. Strålkastarna är uppbyggda av lysdioder, likaså dimljusen, blinkersen (även på sidospeglarna), bakljusen och så klart bromsljusen. Mycket av designspråket känner vi igen från Audi Cross Coupé quattro Concept som visades i somras.

Lacken ”Copper Sunset”, tillsammans med kromfälgarna klädda med grova däck i dimensionerna 265/35 R21, lär göra att bilen får sin tid i rampljuset på helgens bilsalong. Bakom monsterhjulen sitter effektiva keramiska bromsar som håller i 30 000 mil. Skivorna fram mäter 380 millimeter i diameter och greppas av sexkolvsok. Där bak sitter det skivor på 356 millimeter.

Kliver man in i bilen möts man av rena linjer och färger. Skoj finess är att alla passagerna i bilen har var sin mugghållare som kan behålla dryckerna kalla alternativt varma. Mittkonsolen sträcker sig från framstolarna ända bak till bakstolarna där ett större förvaringsfack finns – praktiskt.

Luftventiler finns integrerade i nackstöden för värmecirkulation runt passagerarnas huvuden.

Föraren i bilen missar ingen information eftersom denne har en tydlig färgdisplay mitt framför näsan, placerad mellan varv- och hastighetsmätaren. MMI-displayen (Multimedia Interface), som man känner igen från dagens Audi-modeller, sitter väldigt egendomligt placerad (se bild nedan). MMI-systemet är för övrigt av senaste generation med bland annat Google Earth implementerat i navigationssystemet.

Bang & Olufsen har utvecklat det välljudande ljudsystemet med förstärkare på 505 watt. Radion är dessutom en så kallad internetradio så att man kan ratta in radiostationer på nätet.

Under huven sitter en treliters längsmonterad sexcylindrig turbodiesel (TDI) med partikelfilter. Den har senaste generationens common rail-teknik med piezoelektroniska insprutare som jobbar med 2 000 bars tryck. Motorn utvecklar 240 hästkrafter och 500 newtonmeter vilket gör bilen rejält snabb – 0-100 km/h går på 7,2 sekunder och toppar 240 km/h. Trots motorns kraft drar bilen bara 0,73 l/mil vid blandad körning.

Motorn klarar redan av de normer för avgasemissionerna som EU har satt upp för år 2014, kallad Euro 6. Detta har uppnåtts genom att arbeta med en liknande teknik som den Mercedes har i sina Bluetec-bilar och som minskar kväveoxiderna med 90 procent. Audis system tillsätter en utspädd lösning av karbamid (AdBlue) i små portioner. I de heta avgaserna bryts lösningen ner till ammoniak som i sin tur delar upp kväveoxiderna till kväve och vatten.

Denna teknik kommer till fler Audi-modeller i framtiden. År 2012 tror Audi själva att deras bilars totala utsläpp har sänkts med 20 procent jämfört med i dag. Samtidigt lovar de att deras sportiga karaktär ska finnas kvar.

Bilen drivs, som du redan listat ut, på alla fyra hjulen. I normalfallet ligger 40 procent av drivningen på framhjulen medan 60 procent ligger på bakhjulen. Vid behov kan upp till 65 procent av drivningen ske på framhjulen och 85 procent på bakhjulen. Kraften från motorn till hjulen går via en åttastegad automatlåda som även kan växlas manuellt via paddlar bakom ratten.

Bilen ska även fungera utmärkt vid terrängkörning tack vare det välutvecklade chassit med elektronisk höjdjustering av fjädringen. Markfrigången kan justeras 40 millimeter via en knapptryckning som sätter igång fyra elmotorer, en vid varje hjul. Bakre fjädringen kan justeras separat för att underlätta lastning. Vid farter över 80 km/h sänks fjädringen till lägsta läget för att säkerställa bilens kursstabilitet.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!