100111-audi-e-tron-detroit Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Audi e-tron har krympt

Audis ledord inför bilsalongen i Detroit har varit tydligt – downsizing. På den stora mässan i väst visar Audi en ny version av sitt elsportkoncept. Nya e-tron är till och med mindre än TT och den ska visa hur en liten sportbil under R8 kan se ut.

Kanske är det här första titten på den sedan länge beryktade Audi R4. Ända sedan Audi presenterade sin sportbil R8 har det spekulerats om den ska följas av ett småsyskon. Det här kan vara första tecknet på att så blir fallet. När den stora bilsalongen i Detroit slog upp portarna för världens motorjournalister överraskade Audi genom att visa en ny, liten version av den eldrivna sportbilen e-tron.

Endast 393 centimeter lång, 178 centimeter bred och 122 centimeter hög är nya e-tron kortare än både R8 och TT. Audi vill mena att det är de perfekta sportbilsproportionerna och kombinerat med viktfördelningen på 40 procent fram och 60 procent bak ska nya e-tron vara en körupplevelse som påminner om en gokart. Precis som den större e-tron som visades i Frankfurt i höstas byggs den nya runt Audis space-frame-konstruktion i aluminium. Dörrar, sidopaneler, huvar och tak är däremot tillverkade i kolfiberförstärkt plast som hjälper till att begränsa den totala vikten till endast 1 350 kilo. Detta trots att Audi har proppat bilen full av elektronik. Två personer får plats i kupén och bakom dem sitter drivpaketet som består av två elmotorer och ett litiumjonbatteripaket. Tillsammans levererar elmotorerna 204 hästkrafter och hela 2 650 Nm i vridmoment. Till skillnad från gamla e-tron är den nya versionen endast bakhjulsdriven. Nya e-tron klarar ändå att sprinta från 0-100 km/h på 5,9 sekunder och nå en elektroniskt begränsad toppfart på 200 km/h.

Batteripaketet har plats för energi som ska räcka att driva bilen upp till 250 kilometer, på pappret. När energin har tagit slut är det bara att lyfta på locket i bilens bakdel och plugga in bilen i ett vanligt eluttag. Elva timmar senare har man en full ”tank”. För att spara på den dyrbara elektriciteten har Audi monterat en värmepump i nya e-tron. En eldriven bil genererar inte lika mycket överskottsvärme som en bil med förbränningsmotor, varför de flesta elbilar är försedda med en kupévärmare som drivs av el. Detta frestar dock på batterierna och Audi tycker sig ha löst saken genom att använda en värmepump av ungefär samma typ som används i många hus.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!