090430-audi-e1-elbil-2011

Audi E1 – liten premium-elbil 2011

Vi har tidigare skrivit om Audis gröna planer som de närmaste åren kommer att resultera i en rad nya E-modeller. Nu spekuleras det friskt i minstingen E1 som sägs komma 2011 med ren eldrift, men även med bensin-, diesel- och hybriddrift.

Det är brittiska Auto Express som har totat ihop all information och rykten som de har kommit över om lilla Audi E1. Summan av kardemumman ger oss en bil som ser intressant ut på pappret, och det redan om cirka två år.

Tidigare har Audis så kallade Eco-planer avslöjats där vi kunde berätta att tyskarna inom de fem eller sex närmaste åren kommer att lansera en ny miljöbilsfamilj om fem medlemmar. Först ut blir minstingen E1, redan 2011 enligt den brittiska tidningen.

E1 är alltså en betydligt mindre bil än vad Audi i dag har att erbjuda från sitt modellprogram. Även mindre än kommande A1 som är i Polo-storlek. Bilen bygger på samma plattform som Volkswagen Up! och de båda ska byggas i samma VW-fabrik i slovakiska Bratislava, parallellt med Skodas och Seats motsvarigheter. Men där slutar likheterna med koncernsyskonen, mer eller mindre.

Audi E1 ska vara betydligt mer premium än de tre andra samtidigt som den ska få en mer utstickande och omisskännlig design med kraftfull Audi-front/grill, stort Audi-emblem i fronten, LED-ljus både fram och bak – och sist men inte minst – stora lättmetallfälgar.

Premiumkänsla ska genomsyra insidan av bilen med hög kvalitet på materialvalen och mer innovativ och kreativ formgivning. Det sägs även att Audis mobila handenhet, som visades i samband med konceptbilen A1, blir verklighet i E1. Handenheten fungerar som en mobiltelefon och kan styra det mesta i bilen – allt från att förvärma bilen på morgonen och hjälpa dig att hitta var du parkerade den, till att styra navigatorn och spela mp3.

Säteskonfigurationen spås bli något i stil med den typ som Toyota iQ introducerade. 2+1 nämner Auto Express, med gott om (ben)utrymme fram och nästan lika gott om bagageutrymme bak eller, om man vill, nyttja bakre utrymmet till en passagerare.

Under huven är trumfkortet en elmotor som får kraft från lätta litiumpolymerbatterier. När elmotorns kraft når framhjulen skickas bilen som snabbast iväg från 0-100  km/h på drygt tio sekunder. Med fulladdade batterier ska bilen kunna klara av distanser upp till 16 mil, beroende på körsätt. Bland annat bromsenergiåtervinning ska hjälpa batterierna att hålla distansen ut. Sedan får man ladda dem igen via eluttaget.

Men en elmotor är inte nog. Två turboladdade tvåcylindriga motorer på 0,6 liter finns med i Audis planer också, enligt de uppgifter som Auto Express tagit del av. Den ena går på bensin och den andra på diesel. Koldioxidutsläppen för de båda kommer att understiga 100 gram per kilometer med marginal då förbrukningen hamnar kring 0,3 liter per mil eller under. Det sägs även finnas planer på en trecylindrig bensinmotor på 1,2 liter. En hybridversion kan eventuellt också vara aktuellt.

Britterna uppger att priset på kontinenten, när bilen släpps 2011, kommer att ligga runt motsvarade 145 000 kronor.

Hur det blir 2011 har vi kanske fått en föraning om nu, exakt hur det faller ut, återstår som vanligt att se.

Bilen på bilden ovan är en illustration.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr