Audi kommer att bli mindre unika när det ska sparas pengar

I dag utvecklar Audi en hel del själva. I framtiden kommer det, av kostnadsbesparingsskäl, bli mindre av den varan.

Det är tyska Der Spiegel som berättar att Audi inte kommer att designa och utveckla teknik i samma höga utsträckning som i dag utan ska förlita sig på komponenter som är gemensamma med övriga märken inom Volkswagen-koncernen.

Bland annat nämns det att nästa generation Audi A4 kan komma att baseras på Volkswagen Passat. Det betyder att Audis MLB-plattform (som används till bland annat A4, A5, A6, A7, A8, Q5, Q7 och Porsche Macan) får flytta på sig till förmån för MQB-plattformen som Golf, Passat, Tiguan, Skoda Octavia, Audi A3 med flera använder sig av. Det innebär i så fall också att Audis längsmonterade motorer blir ett minne blott då de ersätts av tvärställda.

Gillar du motorer som är monterade "på längden"? Det kan snart vara slut på det för Audi då de är på väg mot tvärställt.

Vidare nämns även nästa generation R8, om det nu blir en sådan, och att den i så fall byggs på med samma grund som Porsche 911. R8 är som bekant en mittmotorbil medan 911 har svansmotor.

Flaggskeppet A8 uppges i nästkommande generation dela väldigt många komponenter både Porsche och Bentley.

Enligt Der Spiegel ska Audi-chefen Rupert Stadler även ha uttalat andra områden där besparingar ska genomgöras. Bland annat ska han ha nämnt att planerna på att uppföra en ny vindtunnel och en ny krocktestfacilitet skjuts på framtiden.

Besparingsåtgärderna som Audi tvingas in i kan med all sannolikhet kopplas ihop med dieselgate-skandalen som kostar Volkswagen-koncernen enorma summor.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!