Historien började 2009 när Audi på Frankfurts bilsalong visade upp sin E-tron, en bil som vi dessutom provkörde strax därpå. Sedan dess har utvecklingen fått fortsätta och i somras satte en uppdaterad version av R8 e-tron varvrekord för elbilar på Nürburgrings nordslinga med tiden 8:09.099 minuter.
Två elmotorer med 380 hästkrafter och 890 newtonmeter vardera såg till att 0-100 km/h gick på 4,6 sekunder och för rekordbilen var toppfarten begränsad till 250 km/h, men produktionsbilarna var planerade att begränsas till 200 km/h. Men nu verkar det alltså som att det inte blir några produktionsbilar över huvud taget. Enligt amerikanska Car and Driver har märkets R&D-chef (research & development) Wolfgang Dürheimer stoppat projektet med motiveringen att bland annat batterierna är för dyra. Produktionsbilen var tänkt att få ett litiumjon-batteri med 49 kWh kapacitet och därmed en räckvidd på 215 kilometer.
Så, någon eldriven R8 lär vi alltså inte få se inom de närmaste åren i alla fall. Lyckligtvis verkar inte Mercedes ha några planer på att stoppa sin helt eldrivna SLS. Den visades upp i närmast produktionsfärdigt skick på bilsalongen i Paris i höstas och sägs börja säljas under 2013 för hela 420 000 euro. Då får du å andra sidan hela fyra elmotorer som tillsammans levererar 751 hästkrafter och över 1 000 newtonmeter. Synd bara att mästarduellen mellan eldrivna R8 och SLS nu aldrig verkar bli verklighet.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.