Audi prologue Avant officiell – morgondagens herrgårdsvagn

Audi går vidare i presentationen av märkets nya formspråk signerat March Lichte. Nu är turen kommen till kombikarossen, eller Avant som det heter i Ingolstadt. Men konceptbilen prologue Avant visar upp så mycket mer än former, bland annat ett kraftfull laddhybriddrivlina.

På bilsalongen i Los Angeles i november förra året drog Audi av skynket från konceptbilen prologue, en 5,1 meter lång coupébil som gav oss en förhandstitt på märkets nya former som nye designchefen Marc Lichte är ansvarig för.

Nästa vecka öppnar bilsalongen i Genève och Audi fortsätter att spinna vidare på prologue-konceptet. Coupéformerna har nu blivit kombiformer. Audi prologue Avant visar nämligen upp vad framtiden har att bjuda på i mer familjevänligt utförande från Ingolstadt.

Med Audi prologue, den första prototypen, visade vi den estetiska inriktningen för vårt nya designspråk. Nu tar vi ytterligare ett steg genom att presentera en konceptbil som kombinerar estetik, dynamik och funktion. Den progressiva karossdesignen uttrycker vår tekniska kompetens och står för värden som gör vårt märke unikt: sportighet, hög kvalitet och progressivitet, berättar Marc Lichte.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora

Formerna känns alltså igen från höstens konceptbil, men med vissa skillnader. Fronten är sig lik till stora delar men den låga och breda grillen har fått tjockare, ”räfflade” ribbor och spoilerdelen är lite annorlunda. De yttre luftintagen i fronten ramats in med bland annat vinklade LED-ljusslingor. Laserstrålkastarna med matrix-teknik är i grunden desamma som tidigare men med små visuella skillnader på bland annat lysdiodslingan som löper längs ytterkant.

De markerade skuldrorna är desamma på kombin som på coupén och lutningen på bakrutan är nästan densamma, trots att det rör sig om en kombi. Inte speciellt praktiskt, men det är en konceptbil och då passar biltillverkaren på att ta ut svängarna.

Notera de tunna C-stolparna som skapar en Shooting brake-illusion och att fönstren runt om är ramlösa.

Rumpan känns även den igen från höstens coupékonceptbil med de Saab 9-5-inspirerade bakljusen. Största skillnaden bakifrån sett är ändrörens utförande.

Interiören får inte lika stor uppmärksamhet hos prologue Avant som i prologue. Anledningen är att de är identiska, bortsett från färgsättningen. Rena och raka linjer som domineras av OLED-skärmar i mätarhuset, på instrumentbrädan och mittkonsolen.

Foto: Abdruck fuer Pressezwecke honora

Audi prologue Avant är något större än coupévarianten med sina 5,11 meter på längden och 1,97 meter på bredden (plus två centimeter). Dessutom är axelavståndet utökat med en decimeter till totalt 3,04 meter. På höjden mäter konceptkombin 1,4 meter, drygt sex centimeter lägre än en vanlig A6 Avant.

Drivlinan i denna konceptbil är hämtad från nya Audi Q7 e-tron quattro. Det betyder att en dieselmotor på 3,0 liter är placerad under huven medan en elmotor är monterad i den åttastegade tiptronic-lådan. I Q7 e-tron quattro uppgår effektsiffrorna till 258 (dieselmotorn) plus 128 hästkrafter (elmotorn). Tillsammans når de upp till 373 hästkrafter och 700 newtonmeter. I prologue Avant är dessa siffror uppskruvade till 353 plus 134 hästkrafter. I kombination är effekten begränsad till 455 hästkrafter och maxvridet till 750 newtonmeter.

Kraften från drivlinan når på klassiskt Audi-vis ut till alla fyra hjulen, quattro. När friktionen mot underlaget är optimal ska 0-100 km/h gå på 5,1 sekunder.

Bilen är utrustad med fyrhjulsstyrning som agerar olika beroende på körsätt. Vid låga hastigheter styr bakhjulen (upp till fem grader) i motsatt riktning mot framhjulen. Vid höga hastigheter svänger bakhjulen i stället åt samma håll som framhjulen.

Förbrukningen uppges ligga på 0,16 liter per mil enligt NEDC-körcykeln vilket motsvarar 43 gram koldioxid per kilometer. Upp till 5,4 mils körning på enbart el, helt utan utsläpp, ska också vara möjligt när förhållandena är optimala och batteriet med en kapacitet på 14,1 kilowattimmar är fulladdat. Batteriet kan för övrigt laddas trådlöst via så kallad induktiv laddning. En platta i marken som består av en spole genererar ett magnetfält som utan sladdar och kablar överför energin från elnätet till bilens batteri.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr