Foto: PeO Kjellström

Audi prologue officiell – märkets nya formspråk

PeO Kjellström är i Los Angeles för att göra en massa saker, bland annat för att få en rejäl titt på Audis nya formspråk som i dag presenteras med konceptbilen prologue.

Efter några omgångar med teaserbilder och -filmer har Audi dragit skynket av konceptbilen prologue på premiärdagen av bilsalongen i Los Angeles. Teknikens Världs globetrotter PeO Kjellström är där för att rapportera hem om det han ser. Lite längre ned i artikeln får vi höra vad han har att säga om Audis nya linjer som konceptbilen är ett första smakprov på.

Audi prologue är inte bara nye designchefens första skapelse sedan han, Marc Lichte, kom till Audi i februari tidigare i år. Prologue visar nämligen också upp Audis helt nya designfilosofi som ska appliceras på kommande modeller framöver. Så här beskriver Marc Lichte konceptbilen och formerna:

– Audi står för sportighet, lättviktskonstruktion och quattro permanent fyrhjulsdrift. Med Audi prologue har vi skapat en ny gestaltning – vi har satt hjul på den sportigaste bilen i lyxsegmentet. Både när det gäller exteriören och interiören har vårt team gått nya vägar.

Det första som slår en när man tittar på konceptbilen är så klart fronten och dess single frame-grill. Den är fortfarande stor men i stället för att bygga på höjden har den blivit betydligt bredare än vad vi är vana vid i dag. Det syns på långt håll att det fortfarande rör sig om en Audi men intrycket den ger är ändå nytt. Grillen flankeras av sidoluftintag som är placerade långt ut, nästan så att de rör vid skärmkanterna. Strålkastarna är är låga och breda och ger bilen en skarpare attityd.

Sedd från sidan uppvisar Prologue ett något kantigare formspråk än vad vi är vana vid på dagens modeller. Trots tydligare linjespel ser vi ändå likheter med de linjer som finns i dag och som kännetecknar Audi, då kanske framför allt linjerna som finns på A5. De nya linjerna markerar hjulhusen subtilt sätt.

Takprofilen och sidorutorna känns till viss del igen sedan tidigare. Vi tänker på Audi quattro concept som visades upp på bilsalongen i Paris 2010. En bil som många hurrade över då men som aldrig såg dagens ljus utanför konceptstadiet.

Baktill förs tankarna till Audi A6 Sedan generation C6 facelift, trots att linjespelet är helt nytt och väldigt horisontellt rakt.

Foto: Robin Wink / AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Det raka linjespelet går igen i kupén. Inte minst på mittkonsolen som har sitt ursprung redan mellan fåtöljerna som bildar baksäte och som sprider sig vidare fram mellan framsätena innan den avslutas under den lika horisontellt raka instrumentbrädan som kryllar av skärmytor.

Teknikens Värld har skickat över PeO Kjellström till Los Angeles Auto Show för att se på bland annat Audi prologue. Vi hör vad han har att säga om bilen.

Hej PeO, du som har sett Audi prologue och nya formspråket live, är det snyggt?

– Jag tycker det är skitsnyggt. Bara de nu inte dribblar bort det på samma sätt som när de introducerade sitt nuvarande formspråk på Audi A6 och sedan överförde det till alla andra modeller så man knappt såg skillnad. Jag hoppas Audis modeller i framtiden får egen karaktär. Vad jag har hört här på plats är att Q-modellerna och lilla A1 kommer att få lite annorlunda utseende jämfört med vad vi ser här. Prologue-bilen visar förmodligen främst upp vad vi kan få se på nya A6, A7 och A8 men även kommande flaggskeppet A9 samt nya A4 som står och väntar runt hörnet.

Vad har du att säga om interiören?

– Insidan är proper men kanske för naken. Och det kommer garanterat att bli många fingeravtryck och ”klet” här och där. Men visst, detta är en konceptbil så vad som kommer till produktionsbilarna senare återstår att se.Audi prologue är ingen liten coupébil. Med 510 centimeter på längden är den nästan 13 centimeter längre än dagens A7 Sportback. På bredden mäter den 195 centimeter och på höjden 139 centimeter. Axelavståndet är 294 centimeter, cirka tre centimeter mer än i tidigare nämnda jämförelsebil.Under huven sitter en TFSI-dubbelturbomaskin på 4,0 liter som utvecklar 605 hästkrafter och 700 newtonmeter (vid overboost 750 newtonmeter) som är kopplad till en åttastegad Tiptronic-låda. Trots stor massa att släppa omkring på (tjänstevikten är 1 980 kilo) går 0-100 km/h rasande fort: 3,7 sekunder.Trots effekten och prestandan är det ingen törstig V8 det handlar om. Audi uppger förbrukningssiffran 0,86 liter per mil vid blandad körning vilket motsvarar 199 gram koldioxid per kilometer.Anledningen till de låga siffrorna stavas elsystem på 48 Volt. En remdriven generator gör nämligen drivlinan till en mildhybrid.Allt om Audis nya formspråk och konceptbilen prologue kan du läsa i Audis pressrelease nedan.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!