Audi Q5 facelift

Audi Q5 facelift officiell – film, bilder och fakta

Nu presenterar Audi vad vi redan känner till, nämligen hur ansiktslyfta Q5 ser ut. Men eftersom modelluppdateringen nu är officiell får vi bonusinformation, till exempel att motorerna har blivit snålare och att styrningen är ny och bättre än tidigare.

Det var i helgen som vi fick en förhandstitt på vad Audi Q5 i ansiktslyft utförande har att bjuda på tack vare att ett antal bilder läckt ut på Internet. För att inte mer om bilen ska avslöjas på inofficiella vägar har Audi i dag valt att göra allt publikt – fakta, filmer och massor av bilder.

 Eftersom det handlar om ett ansiktslyft börjar vi genomgången på utsidan. I fronten märks Q5 facelift främst på strålkastarna som har fått nya insatser med lysdiodslingor som omger själva strålkastarenheten. Lysdioderna får man på köpet när man gör tillvalet xenon plus. Kurvljus finns också som tillval.

 Grillen har fått sina övre hörn avfasade och nu är det blankpolerade kromribbor som gäller. Stötfångaren har också förändrats en aning och dimljusen har försetts med kromringar och den svarta plasten runt om har blankpolerats.

 Bak på bilen möts man av bakljus med ny invändig layout och som vid tillvalet xenon plus här lysdiodslingor på motsvarande sätt som strålkastarna. Även diffusorn på stötfångarens nederdel samt ändrören har modifierats och finns i två olika versioner beroende på vilken motor som finns under huven.

 15 olika exteriöra färger finns att välja mellan varav fyra av dessa är nya. Vill man sticka ut lite finns S line-paket och ett offroadstyling-paket att välja till.

 Interiört kan vi se att ratten har fått ny design och följer ett Q-specifikt utseende. Rattkontrollerna har enligt Audi förbättrats.

 MMI navigation plus-systemet är av senaste typ med färre knappar, fyra för att vara exakt. Flera detaljer så som knappar och vred har fått blankpolerat svart utseende. Inredningens färgsättning finns i 35 olika varianter varav flera är nya. Tre nya tygklädslar och tre nya läderklädslar tillhör också nyheterna.

 Väljer man S line får man inte bara 19-tumsfälgar, sportfjädring och en exklusiv exteriörkulör utan också sportstolar, unik dekorpaneler samt svart inredning.

 Precis som tidigare rymmer bagageutrymmet 540 liter och med fällt baksäte 1560 liter.

 Audi har även sett över chassit på Q5 genom att förbättra stötdämpning och fjädring, något som ska ge bättre komfort. Styrningen är ny och elektromekanisk och ska enligt dem själva ge föraren bättre respons från framhjulens kontakt med vägen. Servostyrningen är adaptiv och förändras beroende på hastighet. Vid körning rakt fram förbrukar servosystemet inget bränsle alls vilket totalt minskar förbrukningen med 0,02 liter per mil.

 Q5:an rullar i standardutförande på antingen 17- eller 18-tumshjul med 235/65-däck beroende på motoralternativ (från 225 hästkrafter och uppåt är det den större varianten som gäller).

 Sex motoralternativ finns att välja mellan, tre dieselmaskiner och två bensinditon samt en bensinhybrid. Alla är direktinsprutade, överladdade och försedda med start/stopp-teknik.

 Snålast är 2,0 TDI som finns i två utförande, antingen med 143 eller 177 hästkrafter. Förstnämnda nöjer sig med 0,53 liter per mil och 139 gram koldioxid per kilometer medan sistnämnda i quattro-utförande och med S tronic-dubbelkopplingslåda vill ha 0,60 liter per mil.

 Största dieseln är V6-motorn 3,0 TDI som bjuder på 245 hästkrafter och 580 newtonmeter. Den kombineras alltid med sjustegad dubbelkopplingslåda och quattro-fyrhjulsdrift. 0-100 km/h avverkas på raska 6,5 sekunder och förbrukning ligger på 0,64 liter per mil vid blandad körning.

 Bensinmotorerna är 2,0 TFSI och 3,0 TFSI, båda nya och ersätter alltså tidigare 2,0 TFSI med antingen 180 eller 211 hästkrafter samt 3,2 FSI. Nya 2,0 TFSI ger 225 hästkrafter och 350 newtonmeter och vill ha 0,76 liter per mil. Precis som förhandsuppgifter berättade är nya 3,0 TFSI den som vi hittar i S4 men i nedtrimmat utförande 272 hästkrafter och 400 newtonmeter. Den vill ha 0,85 liter per mil samtidigt som den är snabbast av alla motoralternativen med 0-100 km/h på 5,9 sekunder.

 Sist men inte minst intressant är Q5 hybrid quattro som har kombinerad 2,0 TFSI-motorn (den gamla med 211 hästkrafter och 350 newtonmeter) med en elmotor på 54 hästkrafter och 210 newtonmeter. Tillsammans kan de som mest ge 245 hästkrafter och 480 newtonmeter. Trots fyra cylindrar gör elmotorns assistans att prestandan liknas vid en V6-motors. 0-100 km/h går på 7,1 sekunder och förbrukningen vid blandad körning är 0,69 liter per mil. På enbart el kan man köra i upp till tre kilometer.

 Till motorn hör en modifierad åttastegad tiptronic-låda.

 Audi Q5 facelift lanseras hos återförsäljarna i sommar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!