090416-audi-q7-fejslyft

Audi Q7 blir fräschare och snålare

Tre år in på livscykeln har det blivit dags för det första ansiktslyftet av Audi Q7. De kosmetiska förändringarna är försiktiga, men under skalet har Audis monstersuv blivit en snålare typ.

Vid en hastig blick kan det vara lätt att missa, men Audi släpper nu en ansiktslyft version av den stora suven Q7 . På utsidan har det inte hänt mycket. Den stora single frame-grillen har fått en lätt översyn med vertikala kromade ribbor som kontrasterar mot den högblanka svärtan. Stötfångarna är en aning nydesignade och framtill har hasplåtarna fått kraftigare framtoning. Strålkastarna har fått en ny layout och bakljusen har fått mer karaktär med LED-lampor. Som tillval finns numera xenon plus-strålkastare med adaptivt kurvljus och LED-ljus. Inne i kupén finns nyheter såsom en ny instrumentbräda med större och mer lättavlästa displayer samt nya krominlägg. Därutöver får 2010 års modell av Q7 belysning i dörrarna, ett flertal nya knappar, kromdetaljer och inlägg som ska göra färden lite mer premium.

Den mest spännande nyheten går dock att finna under huven där V6-dieseln på 3,0 liter numera går att få i ett snålutförande. I standardutförande levereras 240 hästkrafter och 550 Nm mellan 2 000 och 2 250 r/min. Det krävs minst 0,91 l/mil för att få motorn att gå runt. I det nya clean diesel-utförandet sänks förbrukningen till 0,89 l/mil. I clean diesel-utförandet möter Audi Q7 3.0 TDI LEV II Bin 5 US standarden och EU 6 utsläppsgränserna för 2014. Clean diesel-tekniken innebär motorn har utrustats med en ny common rail-insprutning med 2 000 bars tryck, nya sensorer i förbränningskamrarna och ett system för återcirkulation av avgaserna. Även den större motorn i Q7 4,2 TDI har blivit aningen snålare på soppan. I stället för 1,11 l/mil nöjer sig motorn numera med 0,99 l/mil. Effekten på 340 hästkrafter och 760 Nm är densamma. Alla motoralternativen använder det Audi kallar ”Modular Efficency Platform”, vilket innebär att den energi som regenereras vid motorbroms och inbromsning lagras i batteriet. Systemet uppges sänka utsläppen med 5 g/km.

Nya, lätt plastikopererade Q7 har svensk premiär under sommaren 2009. I standardutrustningen ingår bland annat sju sittplatser, hastighetsberoende servostyrning, dubbelt lastgolv med smutstråg, takrails, luftkonditionering, MMI (Multi Media Interface) och CD-spelare med åtta högtalare. För nya 3,0 TDI clean diesel vill Audi ha 518 900 kronor i utbyte.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!