080302-audi-q7-v12-tdi

Audi Q7 V12 TDI quattro officiell – visas i Genève

Premiärvisningen av nya Audi Q7 V12 TDI äger rum nästa vecka nere i Genève. Det intressanta är att den enorma motorn med ett vridmoment på 1 000 Nm är världens första serietillverkade V12-diesel.

Audi Q7 ser man då och då på stans gator. Frågan är hur många Audi Q7 V12 TDI quattro man kommer att få se när den kommer till Sverige i höst. Även om den ännu inte är prissatt så lär man få slanta upp en hel del för att bli ägare till världens första serieproducerade V12-diesel.

Många av tekniklösningarna är direkt hämtade från Audis erfarenheter i Le Mans-tävlingen där man kör med omtalade R10. Även om Q7 V12 TDI inte är en sportbil, utan en suv med sportbilsprestanda, så kan den uppvisa siffror som många konkurrenter antagligen avundas. Toppfarten är begränsad till 250 km/h och 0-100 km/h går på 5,5 sekunder – imponerande för en vagn som väger bortåt 2,5 ton (viktuppgifter för Q7 V12 TDI saknas, som referens kan man använda Q7 4,2 som har en tjänstevikt på 2 350 kilo).

Vad är det då för monster som döljer sig framme under huven? Tolv cylindrar formerade i vinkel (60 grader) med en volym på sex liter. Det extra slitstarka vevhuset är nyutvecklat precis som kedjedrivningen som betjänar två högtryckspumpar för common rail-insprutningen. Bränsleinsprutningen sker genom hela tolv piezo-insprutare där trycket är upp till 2 000 bar. Totalt levererar maskinen 500 hästkrafter och 1 000 newtonmeter i vridmoment mellan 1 750 och 3 250 varv per minut. 1,19 liter per mil vill Q7 V12 TDI ha vid blandad körning, en ganska imponerande siffra med tanke på bilens tyngd och storlek. Motorn, som är densamma som i konceptbilen Audi R8 V12 TDI, når dessutom upp till de framtida utsläppskrav som är i antågande.

Motorn är kopplad till en sexväxlad Tiptronic-låda som medför snabba smidiga växlingar. Kraften skickas till alla fyra hjul (quattro). Vid normalfallet är drivningen 40 procent fram och 60 procent bak, men all kraft kan skickas över till den hjulaxel som för tillfället har bäst grepp.

Aluminiumkomponenter har använts flitigt vid konstruktionen av chassit. Styrningen är av så kallad Servotronic-typ vilket ger en precis och direkt styrning. Bilen har så klart adaptiv luftfjädring tillsammans med elektroniskt justerbara stötdämpare som kan sättas i tre olika lägen, från hård sportig körning till komfortabelt landsvägsglidande. Markfrigången kan justeras i fem steg till maximalt 205 millimeter. Standard är jättebromsar med keramiska skivor som är förstärkta med kolfiber. Jämfört med andra Q7:or har hjulhusen breddats totalt 26 millimeter fram och 30 bak. Interiört är det mesta standard, prylar som oftast är tillval på de motorsvagare versionerna.

Vill du se bilen live gör du bäst i att åka ner till Genèvesalongen mellan den 6 och 16 mars.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!