090211-audi-r8-v10-52-fsi

Audi R8 5,2 FSI med V10-motor – direktrapport från provkörningen

PeO Kjellström drog vinstlotten och fick åka till spanska Malaga för att köra Audi R8 5,2 FSI med V10-motor. Han har nyss kört bilen för första gången och vi har tvingat ut honom ur bilen för en direktrapport.

Tjena PeO, snöar det på dig?

– Faktiskt inte men förra veckan låg det snö längs vägkanterna och det regnade som attan. Fast då var det engelska journalister som var här så det gjorde inget. Nu är det strålande sol och 18 grader varmt.

Gottegris! Hur är bilen då?

– Redan med V8 är den ju fantastisk även om några klagade på att 420 hästkrafter var för lite! Nu har den 525 hästar ur 5,2 liter V10 men ger förvånansvärt ”lite” vridmoment på så stor volym, 530 Nm. Bilen går ju förstås som ett skott ändå, man blir närmast mörkrädd första gången gaspedalen går i botten. 0-100 km/h tar 3,9 sekunder, toppfarten är 318 km/h. Inget vi provat i dag då vi bara fick köra en kort tur på tre mil.

Hur ser man skillnad på V10 och V8?

– Inte så stora skillnader men de mest markanta är en mer utstuderad singleframe-grill med mer krom och strålkastarinsatser med LED-lampor på alla funktioner: hel och halvljus, parkeringsljus och blinkers. Snyggt i mörker kan jag lova. Sedan är det större luftintag i sidostycket efter dörrarna och lite fetare trösklar. Annars bara smådetaljer som jag kommer att redovisa närmare i Teknikens Värld nummer 6 som är ute i handeln 26 februari.

Hur låter motorn då?

– Förvånansvärt tam när man sitter bakom ratten, det är jag lite besviken på. Men om man öppnar bakluckan, har dörren öppen och varvar låter den hysteriskt viril. Då blir det en Gunde Svan. Motorn ska alltså höras utifrån.

Och annars, hur går den?

– Har som sagt inte lagt så mycket tid bakom ratten. Men jag tycker faktiskt att R-troniclådan är lite slapp, den är inte lika rapp och snärtig som Ferraris eller Porsches senaste lådor av liknande typ. Jag kanske byter åsikt i morgon när jag får köra på racerbana, Ascari Race Resort. Fjädringen har Magnetic Ride men är förvånansvärt hård för det, men den kommer säkert att kännas mjuk på racerbana. Fast jäklar vad skoj det ska bli!

Bara så du vet är jag inte det minsta avundsjuk, jag sitter gärna här hemma och fixar webben i stället och klappar redaktionshunden Dolly. Vad kommer den att kosta?

– Du behöver egentligen inte ens undra med din lön men för ”gottställtare” så är det 1,4 miljoner kronor. Egentligen inte så farligt dyrt om man jämför med konkurrenter som Lamborghini Gallardo (varifrån motorn är hämtad) och Porsche 911 GT2. Och bredvid Audi R8 V10 framstår dessa som rätt tama, hur underligt det än kan låta.

Okej, vad händer nu då?

– Helst vill man ju sova, det var sju timmars flygresa, men det är presskonferens och annat. Fast det blir tidigt i säng. Uppställning klockan sex i morgon och så iväg till banan halv åtta, sedan sju timmars flygning hem igen i morgon eftermiddag, Om allt går i tid förstås.

Ja det är synd om dig!

– Lite så är det väl J Men skriv nu några trevliga artiklar till innan du går ut och skrapar rutan på din trötta kärra. Puss på´re!

Ehum. Jaha... tack eller hur man nu ska tolka det sista!?

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Läs mer

Provkörning

Test

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!