Audi R8 facelift officiell

Med hela sex år på nacken är det hög tid för Audi R8 att få ett facelift. Så har nu också skett. Bland det nya finns LED-lampor, ny växellåda och en ny toppmodell. Vi har alla bilder och filmer!

Det har faktiskt, tro det eller ej, gått hela sex år sedan Audi presenterade sin supersportbil R8. Men trots att man under åren sedan 2006 har byggt över 20 000 exemplar av R8, får man ändå säga att bilen känns fräsch. Sex år är dock en ansenlig tid, och det har blivit dags för R8 att få ett facelift, och det ser du här.

Förändringarna exteriört handlar om en ny front och nytt bakparti. Fram har strålkastarna fått större inslag av LED-teknik och grillen har fått sex hörn i stället för fyra. Dessutom har stötfångaren fram fått ny design. Baktill är har LED-lamporna arrangerats om och diffusern fått ny form. Dessutom har R8-märket fått nytt typsnitt.

Interiört är förändringarna begränsade till lite nya material- och färgval. Mer intressant är dock att den knepiga sexväxlade robotiserade R Tronic-växellådan har fått stryka på foten, till förmån för en sjuväxlad DSG-låda kallad S Tronic. Den nya lådan har sänkt koldioxidutsläppen med 22 g/km och filat ned 0–100-tiden med tre tiondels sekunder.

Både 4,2-liters-V8:an och 5,2-liters-V10:an behålls oförändrade på 430 respektive 525 hästkrafter. Toppfarterna anges till 300 respektive 314 kmh och 0-100 km/h går på 4,3 respektive 3,6 sekunder. 

Helt ny i modellprogrammet är toppmodellen V10 Plus, som i praktiken är en förlängning av den position R8 GT hade sedan tidigare. Samma 5,2-liters V10 som i vanliga R8 V10 sitter under huven, men med 25 fler hästkrafter, till 550 hk. Med S Tronic-lådan går sprinten till 100 km/h på endast 3,5 sekunder, och toppfarten anges till 317 km/h. Med sexväxlad manuell är samma siffror 3,8 sekunder och 319 km/h.

Tack vare användning av lättviktsmaterial så som kolfiber- och glasfiberarmerad plast är också R8 V10 Plus bara tio kilo tyngre än vanliga R8 med V8-motor. Några svenska priser har inte blivit officiella än, men i Europa börjar de på 113 500 euro för en coupé med V8. Runt årsskiftet blir första leveranserna.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!