081114-audi-r4-2011

Audi R8 får en lillebror i R4

Sportbilsälskare världen över har mycket att se fram emot. Audi R8 har hyllats som en av de absolut bästa i sin klass, och nu ska den få en lillebror! Baserad på en helt ny plattform och med en turbomatad tvålitersfyra som instegsmotor, kommer R4 att placera sig mellan R8 och TT.

När Audi drog igång R8-projektet var det förmodligen många som var skeptiska till att Audi skulle kunna konkurrera i det stenhårda supersportbilssegmentet. Men i dag kan vi konstatera att R8 har varit en succé utan dess like. Kunderna står i kö och väntetiderna på en ny R8 är årslånga. Inte minst har bilen hyllats av i stort sett hela motorpressen. R8 utsågs exempelvis till Teknikens Världs testbil år 2007. Audi har naturligtvis tagit åt sig av den översvallande kritiken och de goda försäljningsresultaten och inser att det finns potential för ytterligare en R-bil i utbudet. Därför får vi snart se Audi R4.

Enligt brittiska Autoexpress har Audi gett grönt ljust till utvecklingen av R4. Audi behöver dock inte göra hela jobbet själva. För att spara in på kostnaderna ska Porsche hjälpa till, i utbyte mot att de får låna chassit för att bygga nästa generation Boxster och Cayman. Personer med huvudet på spets förstår då genast att det handlar om ett mittmotoriserat bygge. Porsches modeller hinner förmodligen först ut på marknaden, följda av R4 som tros komma under 2011. Det mesta talar dessutom för att R4/Boxster/Cayman-projektet kommer att ge upphov till en VW-märkt roadster i samma storleksklass.

För att R4 inte ska bli någon halvmesyr jämfört med R8, utan bara en mindre sportbil, kommer de två att bli mycket lika varandra. R4 blir mycket lik R8 utseendemässigt och den ska även bygga på ungefär samma koncept, det vill säga: motorn i mitten, fyrhjulsdrift och mycket aluminium i kroppen. R4 ska även utrustas med Audis ”adaptive magnetic ride”-system och Drive Select-systemet. Det senare låter föraren välja mellan ett antal olika inställningar för styrning, gasrespons och chassits hårdhet. Instegsmotorn tros bli en högtrimmad version av den välkända 2,0-litersfyran. Ett vassare alternativ tros bli en femcylindrig direktinsprutad FSI-motor på 2,5 liter som ger 340 hästkrafter och mäktiga 450 newtonmeter i vridmoment, alltså samma motor som ska sitta i kommande TT RS. Vill det sig väl kan R4 även få en snål men kraftfull diesel samt en stor V6-motor. En sexväxlad manuell låda blir standard, medan den sjuväxlade S-tronic-lådan blir tillval.

Autoexpress uppger att Audi har planer på att utvidga R-linjen ännu mer. Det finns tydligen planer på en R6 som ska konkurera med kommande Jaguar E-Type. Men i all denna R-hets har Audi inte glömt bort R8. Efter många turer uppges Audi ha bestämt sig för att trycka ned den maffiga V12 TDI-motorn mellan bakhjulen på R8. R8 kommer i det utförandet att byta namn till R10, för att understryka att det är något helt annat än en R8. För att få ett hum om hur R8 kan komma att uppföra sig med en diesel-V12 under glashuven kan man vända blicken mot Q7. När V12 TDI-motorn sitter i Q7 levererar den 500 hästkrafter, 1 000 Nm och ger en 0-100 km/h-tid på 5,5 sekunder. Man skräms av bara tanken på vad samma motor kan göra i R8.

Läs mer

Provkörning

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!