100501-audi r8 gt 560 hk

Audi R8 GT – 560 hk, 100 kg lättare

Audi har under lördagen presenterat en smarrig nyhet för alla fartfantaster – nya R8 GT. Med mer kolfiber och fler hästar under huven gör den 0-100 km/h på 3,6 sekunder. Endast 333 exemplar ska byggas.

Audi R8 V10, eller 5,2 FSI quattro som den korrekt heter, är en bil som får det att vattnas runt mungiporna på en hel del av er läsare. Men hos vissa av er förblir mungiporna rena och torra, men det kanske kan bli ändring på det nu i och med att Audi presenterat nya vassare R8 GT.

I fallet R8 står GT för detsamma som Superleggera står för hos ”syskonbilen” Gallardo. Med andra ord handlar det om viktminskning, 100 kilo för att vara exakt. Audi R8 V10 är inte någon överdriven tungviktare med sina 1 625 kilo, men den står sig slätt bredvid sitt nya syskon R8 GT som fått stora portioner aluminium utbytt mot betydligt lättare kolfiber. In alles väger Audi R8 GT – med R-tronic-låda och fyrhjulsdrift – 1 525 kilo.

Men det är inte bara nya chassi- och karosskomponenter i kolfiber och kolfiberförstärkta polymerer som sparar in på tunga kilon (se exempelvis på sidobackspeglarna). Audis tekniker har hittar kilon att plocka bort lite varstans i bilen. Bland annat har vindrutan pressats ut av en tunnare glasmassa, skiljerutan mellan kupéutrymmet och motorrummet har gjutits i polykarbonat (väldigt tålig plast) och likaså har ”motorhuven” gjutits i samma material. Dessa tre åtgärder har sparat nio kilo. Främre huven är av tunnare sort än original samt utskuren på ett annorlunda sätt vilket har sparat 2,6 kilo. Bakvingen är inte längre uppfällbar utan fast vilket har sparat 1,2 kilo.

Bromsservosystemet har bantats med ett kilo och bromsskivornas täckplåtar har lättats med totalt fyra kilo. Batteriet har också setts över och väger nu 9,4 kilo mindre än i R8 V10. 2,3 kilo har försvunnit sedan man gjort om luftinsugsmodulen och 2,8 kilo genom att modifiera motorrummets isolering.

Interiört har man också hittat onödiga kilon, exempelvis har 7,9 kilo kunnat skalas bort från mattor och klädsel. En tung post är sportsätena som nu är plastlaminerade och därmed sparar hela 31,5 kilo.

Som ni märker går det att hitta många kilon i en originalbil.

Samtidigt som man har modifierat en rad detaljer på utsidan för att minska vikten har man sett över aerodynamiken. Den 1,24 meter höga bilen bjuder på mer downforce än V10-versionen samtidigt som luftmotståndet som fronten genererar har bibehållits.

Men det är inte enbart vikt som har skalats bort. Även motorn har det skruvats lite på för att ge mer än de 525 originalhästarna. Den i Ungern handbyggda V10-motor på 5,2 (samma som i R8 V10) ger 560 hästkrafter efter att man optimerat elektroniken enligt ett antal parametrar. Vridmomentet har även fått sig en liten boost – 540 i stället för 530 newtonmeter. Varje hästkraft har 2,72 kilo bil att bära på.

Audi R8 GT, vars rödmarkering börjar vid ett varvtal på 8 700 r/min, är självklart snabbare än originalbilen. 0-100 km/h avverkas på 3,6 sekunder, alltså 0,3 sekunder snabbare än R8 V10. 0-200 km/h avverkas på ungefär samma tid som de bästa kvinnorna på 100 meter i världen, nämligen 10,8 sekunder. Toppfarten har justerats upp en aning, 320 km/h i stället för 316.

R8 GT står stadigt på baken tack vare 19-tumsfälgar fram och bak. Fram mäter de 8,5 tum på bredden och är skodda med 235/35-däck medan bakfälgarna är 11 tum breda skodda med 295/30-däck. Men det går att beställa bredare doningar direkt från fabrik – 305/30 R19. Något man inte behöver beställa extra är de keramiska bromsarna eftersom dessa är stanardmonterade på GT-versionen. Dessa 356 respektive 380 millimeter höga doningar väger nio kilo mindre än de konventionella stålskivorna samtidigt som de bjuder på betydligt bättre prestanda.

Audi R8 GT ska bara tillverkas i 333 exemplar så det gäller att vara kvick med att springa till Audi-handlaren med motsvarande 1 855 000 kronor om man vill ha en av dessa. Observera att priset är det tyska.

Läs mer

Test och provkörningar

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!