100316-audi r8 spyder

Audi R8 Spyder – direktrapport från provkörningen

Det är många provkörningar just för stunden och Mikael Stjerna har vi sänt till franska Nice för att smaka på nya Audi R8 Spyder. Vi hör med honom hur det är att njuta av fransk vårsol i en öppen bil med V10-motor på 525 hästkrafter.

Hallå din lyckost! Att få åka ner till ett vårvarmt Nice för att provköra en av vårens hetaste cabrioletnyheter kan inte vara helt fel, eller?

 – Haha, nej absolut inte. Värmande sol med 15 grader och köra nedcabbat, mycket bättre kan det inte bli en dags i mars. Dessutom har vi en underbar ljudkuliss som följer oss var vi än kör.

Ja jag hör det. Låter ljuvligt för en motorentusiast. Berätta mer om bilen du sitter i.

– Det är alltså Audi R8 Spyder 5,2 FSI quattro jag rattar, eller R8 Spyder som man kort och gott kallar den. Det är coupéversionen av R8 som har tappat taket och fått en sufflett som skydd för sittbrunnen om vädret skulle vara sämre än här idag. Bakom nacken ruvar en V10-maskin på 5,2 liter som ger mustiga 525 hästkrafter och 530 newtonmeter. Det räcker till vill jag lova.

Det kan jag tänka mig. Är Spydern en öppen glidare eller en öppen sportbil?

– En öppen supersportbil skulle jag vilja säga helt i paritet med Ferrari California, Lamborghini Gallardo Spyder och Aston Martin DBS Volante. Den sticker ut minst lika mycket som nämnda bilar, det märker man inte minst på invånarna här i Nice som vrider huvudet av sig och gärna vill fotograferas vid sidan om bilen.

Antar att du också diggar formerna men hur är det med resten av bilen?

– Den är en pärla som gjord för dagar som i dag här nere längs den Franska Rivieran. Men just nu är den inte helt optimal. Vi är inne och kör i de gamla trånga kvarteren i Nice och bilens 190 centimeter på bredden gör den aningen svårmanövrerad runt vissa husknutar.

Har du fått känna på något av bilens kapacitet?

– Jo då, den har fått sträcka på sig mellan Nice och Saint-Raphaël. Det var en acc- och ljudupplevelse av sällan skådat slag. 0-100 km/h går på 4,1 sekunder och det känns så oerhört snabbt när taket är nedfällt. Toppfarten ligger på 313 km/h – en siffra jag inte betvivlar för fem öre. Spydern känns vridstyv trots kapat tak, karossen flexar inte. Det känns nästan som om R8 Spyder vore gjuten i betong. Men bilen är hård och stötig. Efter en hel dag i den har jag ärligt talat lite träsmak i baken. Men det hör ju lite till biltypen supersportbil. Bör kanske tillägga att vår provkörningsbil har tillvalet sportchassi som gör den stötigare.

Vem kommer att köpa en sådan här bil tror du?

– Audi tror att 90 procent av köparna kommer att bestå av välbemedlade män, precis som för R8 i övrigt. Men jag tror att Spydern kommer att attrahera kvinnorna på ett helt annat sätt trots supersportbilskaraktären. Många Hollywood-fruar kommer att synas i R8 Spyder 5,2 FSI quattro.

När kommer kärran till Sverige då och vad kommer den att kosta?

– I april får vi svenskar ta del av den och prislappen ligger på 1 560 000 kronor i grundpris för en bil med sexväxlad manuell låda. Väljer man till R-tronic kostar bilen från 1 633 000 kronor. Sedan kan man utrusta sin Spyder för i princip hur mycket som helst. Välj till exempel alcantaraklätt bagageutrymme för 20 000 kronor. Vår provkörningsbil är nog extrautrustad för flera hundratusen kronor.

Jag tar två på en gång! Tack för rapporten, Mikael!

– Tack själv. Vi ses i morgon.

Läs mer

TV-TV

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!