081209-audi-r8-v10-officiell

Audi R8 V10 äntligen här

Audi R8 har hyllats av en enig motorpress världen över. Det enda minuset har varit V8-motorn som ansetts för klen. Nu ger Audi kritikerna svar på tal. Här är R8 V10 5,2 FSI quattro, med 525 hästkrafter och 530 Nm!

Det har dröjt ett tag, men äntligen får Audi R8 den motor den förtjänar. Efter den första provkörningen av R8 konstaterade chefredaktör Daniel Frodin att bilens chassi formligen skrek efter mer kraft och två cylindrar till. Nu behöver R8 inte skrika mer. I vad som närmast framstår som en ren välgärning för motorvärlden har Audi stoppat ned två cylindrar till i R8. Efter lång väntan presenteras nu Audi R8 V10.

Mest intressant är självfallet den nya motorn, även om den inte är riktigt ny. Som väntat får Audi låna Lamborghinis V10-motor på 5,2 liter. För att kannibalismen inom VW-koncernen inte ska bli total har Audi dock inte fått göra riktigt så mycket med motorn som de kanske skulle vilja. I R8 ger den visserligen 525 hästkrafter vid 8 000 r/min och 530 Nm vid 6 500 r/min, men i Gallardo LP560-4 visar Lamborghini att det går att göra mer med motorn. R8 V10 kan i mångt och mycket sägas vara en gatversion av R8 LMS som premiärvisades på Essen Motor Show härom veckan. Som bevis på detta pekar Audi på motorn och säger att den är närmast är identisk i de två bilarna.

I R8 V10 har varje hästkraft 3,09 kilo att släpa på. Inte mycket, även om R8 V10 med sina 1 620 kilo i matchvikt inte är någon lättviktare för att vara en sportbil. Audi skryter dock med att V10-motorn bara väger 31 kilo mer än den åttacylindriga motorn i vanliga R8. Motorn, vikten och quattro-systemet gör att sprinten från 0-100 km/h avverkas på 3,9 sekunder. Toppfarten anges till 316 km/h.

Chefredaktör Frodin hade även en hel del att säga om Audis sekventiella R-Tronic-låda. På bana klarade sig den snabba lådan bra. Värre var det i vardagstrafik där växlingarna sköttes extremt ryckigt. Trots kritiken, som även kom från flera andra håll, har Audi valt att behålla lådan även i den motorstarkare R8 V10. Det framgår inte om de har gjort några förändringar. Audi verkar till viss del försvara lådans existens med hänvisning till att den håller förbrukningen på relativt låga 1,37 liter per mil. Den som inte vill ha R-Tronic-lådan kan dock låta bli att kryssa för den i tillvalslistan.

För retardationerna är de kraftiga bromsarna ansvariga. Framtill greppar åttakolvsok om ventilerade och perforerade skivor i diametern 380 millimeter. Baktill sitter fyrakolvsok och skivor som mäter 356 millimter i diameter. Som tillval finns keramiska bromsar med skivor som totalt väger nio kilo mindre än stålskivorna. De läckra 19-tumsfälgarna är unika för R8 V10. Magnetic Ride-fjädringen består, men har i R8 V10 fått en hårdare sättning som ska lämpa sig bättre för tuff körning.

Utseendemässigt kan det vara svårt att skilja R8 V10 från en vanlig R8. Men den som är uppmärksam noterar att de främre luftintagen bara har två horisontella ribbor, inte tre som på vanliga R8. Dessutom har rutmönstret i grillen fått en kromfinish. På bilens sidor öppnar de stora luftintagen större för att släppa in mer kylluft till motorn. Luftutsläppen på båda sidor om bakrutan är numera i ett matt aluminiumutförande.

Den kanske mest utmärkande detaljen är de främre strålkastarna som för första gången helt och hållet består av LED-lampor. Audi är först ut med att använda LED-tekniken för helljus, halvljus, parkeringsljus och körriktningsvisare. Varje strålkastarinsats innehåller 54 LED-lampor.

Listan på standardutrustning ser ut att bli lång. Ovan nämnda LED-lampor är standard, likaså är skinnklädsel, navigationssystem och stereosystem från Bang & Olufsen standardutrustning. Parkeringssystem med backkamera är ett av tillvalen. R8 V10 lanseras under andra kvartalet nästa år. Baspriset blir 142 400 euro, ungefär 1,5 miljoner kronor.

Provkörning

Test

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!