På Detroit- och Genèvesalongen förra året visade Audi upp ett dieselmonster i form av en R8. Under glashuven mellan de båda C-stolparna hade man placerat en sex liter stor dieselspis på 500 hästkrafter och 1 000 newtonmeter. Alltså samma motor som i Q7 V12 TDI.
Trots att bilen bara var ett koncept förtjusades världen av den röda besten. Därmed var det inte ett svårt beslut att ta för Audi – bilen skulle helt enkelt tillverkas.
Nu har det dock kommit fram nya uppgifter via brittiska Auto Express som har pratat med sina kontakter inom Audi. Bilen kommer inte att bli verklighet.
Anledningen sägs vara att modifieringarna av bilens chassi för att kunna ta hand om V12-dieseln är för stora. De extra kostnaderna som anpassningarna innebär skulle heller aldrig kunna täckas försäljningsmässigt, bilen skulle alltså bli en förlustaffär för Audi. Extra svårt ska det dessutom ha varit att trycka ned de två turboaggregaten som helt enkelt inte får plats i det begränsade motorutrymmet. Försäljningsnedgången av dieselbilar i USA sägs också ha påverkat beslutet då det stora landet i väst står för en tredjedel av dagens totala R8-försäljning.
Auto Express källa påpekade dock för britterna att även om R8 V12 TDI inte blir av kommer det en rad nya roliga bilar från Ingolstadt de närmaste åren. Bland annat nämndes RS4 som ska finnas tillgänglig hos Audi-återförsäljarna under 2012.
När nu R8 V12 TDI inte blir av kan du i stället glädja dig åt att R8 Cabriolet med säkerhet blir av, enligt vad Auto Express erfar. Bilen, som får tygtak, ska börja säljas under 2010. Precis som på coupémodellen ska motorn blottas under en glashuv. På cabrioleten ska man som köpare också kunna välja till ett speciellt ljuskit som belyser maskinen när man slår på en strömbrytare från förarplats. R8 Cabriolet ska kunna köpas med V8- eller V10-motor.
På Frankfurtsalongen i höst ska bilen visas upp för första gången. Enligt Auto Express blir den öppna versionen betydligt dyrare än coupéversionen.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.