080114-audi-r8-v12-tdi

Audi R8 V12 TDI Concept

Den R8 som visas upp på Detroitsalongen är enligt Audi en revolution – det är den första tolvcylindriga dieselmotorn som placerats i en supersportbil för gatbruk.

Vi har tidigare skrivit om den och även visat den på video. Nu är den i stället officiell och bilderna på bilen har släppts. Audi R8 V12 TDI är ett dieselmonster med 500 hästkrafter och 1 000 newtonmeter i maximalt vridmoment som uppnås redan vid 1 750 varv per minut. 0-100 km/h avverkas på 4,2 sekunder och toppfarten är en bra bit över 300 km/h.

Motorn, som är nära besläktad med den som finns i Le Mans-vinnaren Audi R10, har ett gäng tekniska nyheter som Audi gärna belyser lite extra. Det är bland annat ny kedjedrivning som betjänar två nyutvecklade högtryckspumpar för common rail-insprutningen. Vevhuset är tillverkat i gjutjärn med kompakt grafitjärn, precis som de övriga TDI-motorerna av V6- och V8-modell. Tack vare detta har motorns väggar kunnat göras tunnare vilket i sin tur ger viktbesparingar på ungefär 15 procent jämfört med om man hade använt vanligt gjutjärn.

De dubbla turboaggregaten laddar tillsammans 2,6 bar och är en av de avgörande detaljerna till att det kan plockas ut hela 1 000 newtonmeter ur maskinen.

Trots denna muskulösa maskin så uppnår den avgaskraven Euro 6 som träder i kraft under 2014.

Självklart har bilen permanent fyrhjulsdrift – quattro – som i normalfallet är fördelat med 40 procent drivning fram och 60 procent bak.

En annan läcker detalj är det nya glastaket tillsammans med glashuven över motorn, som även finns på ”vanliga” Audi R8. Mellan glasytorna på taket finns något som kallas för NACA-kanal. Formen på kanalen accelererar luften som sugs in till de båda cylinderraderna i V12-motorn.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!