audi-r8-v12-tdi-diesel

Audi R8 V12 TDI på gång

På bilsalongen i Detroit kommer Audi att visa upp ett koncept på R8 med en dieselslukande V12-motor. Med 500 hk och 1 000 Nm kan R8 V12 TDI bli den första dieseldrivna supersportbilen.

Audi har tidigare gått ut med att de ska visa två nyheter på det här årets upplaga av North American International Auto Show i Detroit. En ska tydligen vara ett hisnande koncept och den andra ska vara en produktionsklar bil som i samband med mässan begår världspremiär. En av dessa ska enligt den tyska tidningen Auto Motor und Sport vara R8 V12 TDI. Bilen går under beteckningen koncept, men enligt det rykte som spritt sig genom motorpressens syjuntor så finns det klara planer på produktion.

Det har sedan länge spekulerats om hur en hetare version av R8 kan komma att se ut. Det mest troliga har ansetts vara att den bensindrivna V10-motorn från kusinen Lamborghini Gallardo ska ta plats i R8. Chefen för Quattro GmbH, Werner Frowein, har till och med lovat att en R8 med tio cylindrar ska produceras. Frågan är vad som händer med denna nu när diesel-V12:an verkar ha trängt sig i kön till R8:ans motorrum.

Även om det inte har meddelats officiellt av Audi, är det högst sannolikt att R8 V12 TDI använder samma 6,0 liters V12-motor med dubbelturbo som Q7. Det skulle innebära att R8 får minst 500 hästkrafter och 1 000 Nm i vridmoment. I den betydligt lättare R8 lär denna motor räcka gott och väl. Den drygt två ton tunga Q7 tar sig med samma motor från 0-100 km/h på cirka 5,5 sekunder. Motorns enorma kraft innebar dock vissa problem vid de tidiga testerna. En anställd vid Audi säger till teknikbloggen Autopia att transmissionen rasade varje gång testföraren släppte upp kopplingen.

Den dieseldrivna R8:ans framträdande i Detroit är fortfarande inte officiellt erkänt av Audi, vi får snällt vänta till den 13 januari på svar.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Testa Teknikens Världs digitala prenumeration – få Expressen Premium på köpet