080304-audi-r8-v12-tdi

Audi R8 V12 TDI ser rött

Bilen du ser här intill är inte en direkt nyhet. Den visades i Detroit för ett par månader sedan. Skillnaden är att i Genève har bilen fått en läcker röd färg och det snackas även om produktion.

Bilen som visas i Genève har fått ett tilläggsnamn och heter numera Audi R8 V12 TDI Le Mans, en syftning till Audis framgångar i 24-timmars på Le Mans med dieseltävlingsbilen R10. Den har dessutom fått en snygg lack i något som kallas ”Brilliant Red” och visst gör den sig bra även i denna kulör? Att Audi fokuserar så mycket på R8 V12 TDI även i Genève och att de samtidigt släppt ett pressmeddelande som återigen beskriver bilen utan och innan, tyder antagligen på att bilen kommer att produceras inom ett par år. Och det senaste snacket pekar också på en produktion.

Alla tekniska detaljer har vi berättat om tidigare (vill du läsa mer, klicka på länkarna nedan), så nu drar vi bara igenom det mest väsentliga – den majestätiska motorn och prestandan.

Under glasrutan/luckan bak döljer sig världens första serietillverkare V12-dieselmotor. Den är på sex liter och ur den har Quattro GmbH lyckats pressa ut 500 hästkrafter (83,4 hk per liter) och 1 000 newtonmeter i vridmoment som i sin tur finns tillgängligt från 1 750 till 3 000 varv per minut. Motorn är alltså densamma som Q7 V12 TDI quattro som också ställs ut på salongen (länk nedan för med information om den bilen). Två turboaggregat är monterade utanpå motorn, en för varje cylinderbank (sex i varje formade med 60 graders vinkel).

Bilen behöver inte skämmas för sina prestandasiffror, tvärtom. 0-100 km/h går på 4,2 sekunder, fullt tillräcklig för att direkt hota många värstingkonkurrenter. Toppfarten anges inte, men Audi berättar att 300 km/h nås utan problem.

Bränsleförbrukningen är inget som det pratas om, men som jämförelse kan vi använda Q7 V12 TDI som har en medelförbrukning på 1,19 liter per mil enligt EU-körcykeln. Ha då i åtanke att R8 V12 TDI är betydligt lättare än sin märkesbroder, vilket lär få ner förbrukningen runt litern. Imponerande i så fall! En annan minst lika imponerande detalj är att denna värstingbil redan uppfyller de utsläppskrav som antagligen träder i kraft år 2014, de så kallade Euro 6-kraven.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!