Audi RS Q3

Audi RS Q3 concept – 360 hk prestandasuv

Audis minsta suv Q3 ska på bilsalongen i Peking nästa vecka förvandlas till en prestandabil med RS-emblem. RS Q3 concept lockar med en turbofemma på 360 hästkrafter, sänkt chassi, breddad kaross, 20 tum stora fälgar och mycket kolfiber.

Om man i dag vill ha en Audi Q3 med så mycket pulver under huven som möjligt har man endast alternativet 2,0 TFSI quattro med 211 hästkrafter att fokusera på. 0-100 km/h på 6,9 sekunder är ganska respektabla siffror, men ärligt talat inte så mycket att hänga i julgranen.

 En RS-version skulle sitta som handen i handsken och en Q3 i RS-utförande är kanske något som kommer i framtiden med tanke på vad Audi visar upp på bilsalongen i Peking nästa vecka. Audi ska nämligen ställa ut konceptbilen RS Q3 concept, en version av lillsuven som inte enbart pumpat upp volymen visuellt inför sommarens strandbesök utan också innehåller äkta vara i form av överladdade muskler.

 Musklerna i detta fall består av samma turbomatade femcylindriga 2,5-litersmaskin som vi hittar i RS3 och TT RS. Medan de båda nämnda sportbilarna når upp till 340 hästkrafter har Audis ingenjörer lyckats trissa upp siffran i RS Q3 concept till 360 hästkrafter (samma som i TT RS plus). Den direktinsprutade TFSI-motorn är kopplad till en sjustegad dubbelkopplad låda, S tronic som Audi kallar den. Kraften skickas ut till alla fyra hjul som permanent delar på drivningen. 0-100 km/h går på 5,2 sekunder och toppfarten anges till 265 km/h.

 Att det handlar om en RS-version kan man inte ta miste på. De rejäla luftintagen i fronten (som fått delvis nytt utseende) är väldigt RS-typiska, likaså den svarta bikakemönstrade single frame-grillen med högglanspolerad sarg. Lika mycket RS andas de båda ovala utblåsen som flankerar varje sida av diffusorn.

 Ytterbackspeglarna, och flertalet andra detaljer exteriört, är i kolfiberarmerad plast och om bilen skulle bli verklighet för gatan någon gång skulle dessa (backspeglarna) sannolikt övergå till att få silverfärgad finish i matt utförande, precis som på övriga RS-modeller.

 Bilen är lackerad i en mattblå kulör kallad Ordos Blue medan frontspoilerns överdel, tröskellådorna och överdelen av diffusorn bak är lackerade i en mörkare blå färg.

 Karossen är breddad jämfört med en vanlig Q3 och chassit har sänkts med 25 millimeter för det rätta utseendet. RS Q3 concept rullar på 20 tum stora fälgar som mäter 8,5 tum på bredden. Dessa är skodda med 255 millimeter breda däck med 30-profil.

 Interiört möts man av läderklädsel i färgen Cool Black som lyfts upp av inlägg i blå alcantara. Det blåa går igenom hela kupén i form av sömmarna och paneldekoren med blå, självlysande glasfibertrådar invävda. Ratten är klädd i läder som kallas Velvet och som enligt Audi ska bjuda på extra bra grepp och vara mer smutsavvisande än vanligt.

 För att göra alla kineser på bilsalongen i Peking extra glada harm an bytt ut de konventionella siffrorna på varvräknartavlan till kinesiska tecken.

Som krona på verket vilar ett stort glastak över interiören som eliminerar eventuella klaustrofobiska känslor.

 Även motorrummet har stylats. En dekorpanel i kolfiber omger motorn vars täckkåpa också är utförd i det dyra lättviktsmaterialet. Luftintag i dekorpanelen på respektive sida om motorn ser till att motorn får tillräckligt med luft. För att förhöja prestandaupplevelsen när man lyfter på motorhuven har tändhattarna numrerats från ett till fem.

 Nu hoppas vi att Audi vågar ta klivet och presentera sin första RS-suv för gatan. En RS Q3 vore en utmärkt start.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!