Audi RS3 Foto: Erik Wedberg

Audi RS3 – direktrapport från provkörningen

Audi har äntligen släppt hetaste möjliga version av A3. Erik Wedberg inleder arbetsveckan i Monaco där han tar reda på vad man får för 489 100 kronor.

Hej Erik, är det Medelhavets vågskvalp jag hör i bakgrunden?

– Det stämmer alldeles riktigt. Audi har skickat ned oss frusna nordbor till Monaco för att provköra alldeles nya RS3.

Vad är ditt första intryck?

– Att man känner sig som en töntig turist här nere. Som vinterstel svensk är 15 grader rena sommarvärmen men lokalbefolkningen här går runt i tjocka dunjackor. Själv har jag tagit av mig ned på bara skjortan.

Härligt, men hur är bilen?

 – Imponerande, vi kör bilen på klassiska Monte Carlo-sträckor och just nu känns det som att det knappast kan finnas någon bättre bil för ändamålet. Fyrhjulsdriften suger fast bilen något enormt i de tajta hårnålskurvorna, det femcylindriga motorljudet studsar pockande mellan bergsväggarna och bilens kompakta format är lugnande här bland dödsföraktande mopedister och pensionärer i rostiga Fiat Punto-vagnar.

Visst har RS3 fått samma motor som TT RS?

 – Jajamensan. Den femcylindriga 2,5-litersmotorn ger precis som i TT RS 340 hästkrafter och 450 newtonmeter. En sjuväxlad S-troniclåda skickar kraften till alla fyra hjulen och jag och min medpassagerare frågar oss om man verkligen behöver mer effekt än så här. Accelerationen sätts in som en hästspark i ryggen, en sådan där hästspark som dröjer sig kvar och skjuter dig vidare upp till 100 km/h på 4,6 sekunder. Så fort vi kör genom en tunnel vevar vi ned rutorna, växlar ned till tvåan och låter oss träffas av sången.

Men sa du att den kostar nästan 500 000 kronor, för en A3?

 – Japp, instegspriset i Sverige är satt till 489 100 kronor. Om man pratar bilar i den prisklassen kan man fråga sig om man inte hellre slår till på en TT RS som andas mer renodlad sportbil men då ska man komma ihåg att den kostar hundratusingen mer. Audi verkar i alla fall inte ha svårt att bli av med bilarna, den första leveransen är slutsåld sedan länge och Audi Sverige försöker få en större tilldelning.

Blir RS3 ditt val?

 – Jag väntar med det utlåtandet till dess att jag har kört BMW 1-serie M Coupé. De två kommer att fajtas om samma kunder och det ska bli mycket intressant att se hur BMW:s minsta värsting kan svara mot Audis dito.

Okej, blir det ett dopp i havet nu?

 – Njaaa, det ser lite kallt ut. Jag tror att jag måste köra lite mer bil och sedan är det jättemycket mer viktiga saker som måste göras. Något dopp hinns inte med och snart bär det hem mot Sverige igen. Vi ses imorgon!

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + Premium för endast 129 kr. Köp nu!