101122-audi-rs3-sportback Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Audi RS3 dyker upp till slut

Den kom till slut, RS3:an alltså. Audi har dröjt så länge att vi trodde att det inte skulle bli någon RS-version av nuvarande generation A3 men nu kommer den till slut med fyrhjulsdrift och turbofemma på 340 hästkrafter.

Audi höll oss på halster länge. RS3 är en av de ickeexisterande modeller som det har talats mest om de senaste åren. Men Audi har inte sagt ett ord och vi började tvivla på att det skulle komma en RS-version av nuvarande generation A3, kanske skulle Audi spara på karamellen till nästa generation? Utan någon större bilsalong i sikte presenterar Audi nu RS3 Sportback.

RS3 blir som väntat något alldeles extra, Audi har inte snålat på krutet. För att prestandan ska överträffa konkurrenterna har Audi-teknikerna hämtat motorn som debuterade i TT RS. Den 2,5 liter stora femcylindriga motorn är precis lika effektiv som när den sitter i TT RS, vilket betyder att den ger maximalt 340 hästkrafter och 450 newtonmeter. Det räcker för att RS3 ska ta sig från 0 till 100 km/h på 4,6 sekunder och nå den elektroniskt begränsade topphastigheten vid 250 km/h. Audi vill gärna understryka att det här inte är någon tråkig vardagsmotor, en speciell klaff i ljuddämparen kan förstärka motorljudet ytterligare. Klaffen öppnas och stängs via Sport-knappen som även kontrollerar gasresponsen. Audi RS3 Sportback kommer bara att finnas tillgänglig med en sjuväxlad dubbelkopplingslåda där den sjunde växeln är mycket högt växlad i syfte att sänka förbrukningen vid motorvägskörning. Detta ger, tillsammans med bromskraftåtervinning, att förbrukningen stannar på inte så låga 0,91 l/mil. Det genomsnittliga koldioxidutsläppet uppgår till 212 g/km. S-troniclådan förmedlar kraften till alla fyra hjul via det standardmonterade quattro-systemet. ESP-system finns förstås men tack och lov kan det även stängas av helt och hållet. 

Chassit har inte lämnats orört. Spårvidden har ökat med två centimeter bak och tre centimeter fram jämfört med en vanlig A3 och därtill gör sportfjädringen att RS3 ligger 2,5 centimeter närmare marken. 19-tumsfälgar i titanlook är standard. Bakom de främre fälgarna sitter bromsskivor som mäter 370 millimeter i diameter, baktill sitter 310 millimeter stora skivor.

S3 kan vara mycket svår att skilja från en vanlig A3, så blir inte fallet med RS3. Modellen har gigantiska näsborrsliknande luftintag i frontspoilern i samma stil som TT RS. Luftintagen omgärdas av polerade aluminiumlister och innanför dessa finns äkta bikakenät. Längs med sidorna finns diskreta sidokjolar och baktill finns en stor takspoiler och en djup nedre spoiler med dubbla kromade ändrör och diffusorliknande plastsjok. Insidan går i svart med röda sömmar och silverdetaljer som lättar upp stämningen. Den som vill kan byta ut silvret mot pianosvarta inlägg. Andra RS3-unika detaljer är växelspaken och den faltbottnade ratten som har designats just för RS3. På instrumentpanelen visas all vanlig information men även laddtryck, oljetemperatur och varvtider.

De första exemplaren av RS3 Sportback kommer att vara färdiga för leverans tidigt nästa år. Grundpriset i Tyskland är 49 900 euro.

Läs mer

Test och provkörningar

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr