080129-audi-rs6-rapport

Audi RS6 – första provkörningen

Många skulle nog vilja vara i reporter Joakim Anderssons kläder just nu. Han befinner sig nämligen i Sydfrankrike och kör nya heta Audi RS6, en bil som imponerar med sina 580 hästkrafter.

När Joakim Andersson ringer upp har han precis avslutat bankörningen på Circuit Paul Ricard i molnigt väder och 11 grader. Dessförinnan har han hunnit med en stunds körning på allmän väg, allt för att känna på det muskulösa monstret från Ingolstadt. Tre varv på bana och en kort stunds körning på allmän väg är inte riktigt vad man väntar sig vid första körningen av en så här het bil, men det glömmer Joakim snabbt bort för Audi RS6 väger upp det hela genom att vara helt underbar att ratta.

Det första Joakim berättar om över telefonen är bilens skönsång, alltså att motorns ljud är underbart! Det är i princip lika bra som förra generationens RS6, ett oerhört brett muller.

Med V10-motor, dubbelturbo, 580 hästkrafter och 650 newtonmeter under huven är bilen oerhört potent. Den är till och med brutalare än sitt sportigare syskon R8, men man märker klart att bilen är högre och väger sina dryga två ton, men ändå lättkörd. Trots att den understyr något känns den neutral och att drifta på bredställ är inga problem. Bilens fyrhjulsdrift (quattro) gör bilen säker, men samtidigt lite tråkigare när man vill ha roligt.

En av detaljerna som Joakim hurrar lite extra för är att man kan dra in varvtalsnålen i den röda markeringen på mätaren, alltså inget varvtalsstopp som stänger av. Till följd av detta får man i stället en enorm upplevelse i form av fantastiskt ljud med tillhörande ljudexplosioner.

Audi RS6 kommer att kosta 1 070 000 kronor i grundpris, men vår utsände säger rappt att den som beställer bilen gör klokast i att beställa det aktiva chassit med ställbara stötdämpare så att man kan få bilen både spänstig och mer komfortabel på samma gång. Keramiska bromsar är också något som den välbärgade bör beställa som extra tillval, likaså RS-stolarna som nästan känns och ser ut som skalstolar. Det bättre sidostödet är värt pengarna. Alla utom riktigt storvuxna människor kan använda RS-stolarna. 20-tumsfälgar är standard på de bilar som säljs i Sverige. Priser för övriga tillval nämnda ovan är ännu inte klargjorda.

Inredningen är i en klass för sig, speciellt om man väljer till de äkta kolfiberpanelerna och ratten med mocka-kant. En fröjd för ögonen samtidigt som ratten är skön att greppa.

Undertecknad frågade Joakim vad man hade valt om man hade haft en M5 och en RS6 framför sig. RS6 är brutalare, helt klart, men svaret på frågan var lite luddigare än så. Det är helt enkelt en fråga om tycke och smak.

Lyssna på Joakims direktrapport nedan (2:23 lång) så får du även höra bilens ljud som en liten bonus. Kvaliteten är inte på topp, men det inte helt lätt att få en liten mp3-spelare att absorbera allt härligt ljud på en och samma gång.

Ladda ner flash för att
   använda tvspelaren.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!