080320-audi-s-tronic-2008

Audi S tronic – ny dubbelkopplingslåda med sju växlar

Audi får väl anses som pionjärer när det gäller dubbelkopplingslådor. Redan 1985 kom deras första i Audi Sport quattro S1. Nu är det dags för en ny – S tronic – med sjuväxlar.

Nya S tronic-lådan från Audi tänkt för de mellanstora bilmodellerna. Den nya dubbelkopplingslådan, som har sju växlar, tillåter ett maximalt vridmoment på upp till 550 newtonmeter och ett maximalt motorvarvtal på 9 000 r/min. Den är helt och hållet utvecklad av Audi själva och har således ingenting att göra med Volkswagens nya sjuväxlade DSG-låda.

Lådan utgörs av två transmissionsstrukturer som integrerar två flerskiviga kopplingar som kontrollerar de olika växlarnas kugghjul. Den ena kopplingen är större än den andra. Den stora, K1, kontrollerar de ”ojämna” växlarna, alltså 1:an, 3:an, 5:an och 7:an. Den mindre kopplingen, K2, kontrollerar i sin tur de ”jämna” växlarna, 2:an, 4:an, 6:an samt backväxeln.

Det som gör dubbelkopplingslådan optimal är att när en växel används, så ligger nästa intilliggande växel redo att ta över. Detta gör växlingsförfarandet snabbare än hos en konventionell automatlåda. Dessutom sparar den här typen av lådor värdefulla droppar bränsle, något som alla biltillverkare jobbar mer eller mindre hårt med.

S tronic-lådan kan köras i helautomatiskt läge där datorn själv väljer växlarna. Övriga lägen är D (Drive) och S (Sport). Lådan kan också manövreras via växelväxlaren i mittkonsolen samt via paddlar bakom ratten.

Prestandabilarna Audi RS6 och R8 kommer att behålla sin respektive växellådor – Tiptronic respektive R tronic. S tronic kommer i stället att erbjudas i bland annat nya A4 från och med senare i år.

Aktuellt just nu

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

4 nr av Teknikens Värld + powerbank för endast 129 kr. Köp nu!