Audi S1 Sportback

Audi S1 och S1 Sportback officiella – fakta, bilder och film

Hann du inte lägga vantarna på en svindyr Audi A1 quattro får du nu en ny chans på en nästan lika snabb bil. Audi S1 och S1 Sportback är här med 231 hästkrafter till ett betydligt bättre pris.

Det är så längesedan vi rapporterade om Audi S1 för första gången att vi knappt minns det. Men slår vi ett öga i vårt digitala arkiv ser vi att S1 omtalades redan kort efter presentationen av A1 i februari 2010. Därefter har vi visat er spionbilder på kommande S1 otaliga gånger. Men någon bil har Audi inte presenterat, de har hållit oss på halster. Tills nu.

Den Audi S1 som presenteras i dag har föga att göra med 1980-talets S1 som Walter Rörhl vann Sanremo-rallyt med 1985. Sport quattro S1 är i dag Audis mest legendariska bil, trots sin en enda WRC-seger (övriga segrar var med Audi quattro, quattro A1 och A2 och Sport quattro). Nya S1 har dock fyrhjulsdriften gemensamt med Walter Rörhls tidigare arbetsfordon, men om den blir en lika stor ikon återstår att se. Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg är i alla övertygad om att nya S1 kommer att hitta sin publik:

 – Audi S1 erbjuder alla egenskaper som du hittar i en sportbil. Bra prestanda, direktrespons och permanent quattro-drift som överför kraften till vägen på ett överlägset sätt. Quattro har en stor skara fans som säkert kommer att bli ännu större tack vare insteget i det nya segmentet.

Audi S1 finns i två olika karossutföranden. Dels tredörrarsversionen och dels femdörrarsversionen Sportback. I Sverige kommer tredörrarsversionen inte att finnas med i det ordinarie modellprogrammet.

 Oavsett karossversion är det en 2,0-liters TFSI-radfyra på 231 hästkrafter och 370 newtonmeter som via en sexväxlad manuell låda sätter fart på hjulen. S1 gör 0-100 km/h på 5,8 sekunder medan S1 Sportback behöver 5,9 sekunder på sig. Toppfarten för båda versionerna är 250 km/h.

 Förbrukning och utsläpp anges till 0,70 liter per mil och 162 gram per kilometer respektive 0,71 liter per mil och 166 gram per kilometer där siffrorna för Sportback är de senare.

 Självklart har S1 permanent quattro-fyrhjulsdrift, och som dessutom fått skräddarsydd mjukvara för just S1, i kombination med differentialbroms över bakaxeln samt vridmomentstyrning.

 Jämfört med vanliga A1 har en avancerad multilänkbakaxel tagit plats. Hjulupphängningen fram är omgjord för bättre styrrespons och den elektrohydauliska styrservon har kalibrerats om.

 Bromssystemet har försetts med en grövre huvudbromscylinder och bromsskivorna har vuxit, fram är de 310 millimeter höga. Röda ok med S1-emblem finns som tillbehör. Standard är 17-tumshjul med 215 millimeter breda däck i 40-profil. 18-tummare med 225/35-däck finns som tillval.

I mörker kan man se skillnad på A1 och S1 tack vare ny inre layout på både xenon-strålkastarna och LED-bakljusen. Är det dagsljus är det lite lättare att se skillnad, exempelvis den aggressiva fronten, det svarta partiet på bakluckan och de fyra kromade ändrören är detaljer som inte går att missa. Den stora takspoilern drar också blickarna tills sig, den ingår i ett optikpaket.

 Interiört finns sportstolar som standard men ännu sportigare varianter finns i S-sportstolarna. Pedalstället är som sig bör i borstad aluminium.

Som tidigare nämnt är det endast S1 Sportback som är aktuell för den svenska marknaden. Den lanseras under andra kvartalet 2014 och kommer att kosta från 309000 kronor, betydligt billigare än de 495000 kronor som A1 quattro kostade. Då fick man förvisso 256 hästkrafter men så mycket snabbare var den inte med 0-100 km/h på 5,7 sekunder. Dessutom tillverkades endast 333 exemplar av A1 quattro.

Audi S1 och S1 Sportback har världspremiär på Genèvesalongen i början av mars.

Nu börjar (en förgäves?) väntan på Audi RS1...

FILM: Audi S1 Sportback

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!