Audi S4 Sedan och Avant officiell

På Parissalongen blir ett av Audis stora dragplåster nya S4, både i sedan- och kombiutförande, men redan i dag blev bilen officiellt presenterad med bilder och text. TFSI-motorn på tre liter lämnar 333 hästkrafter och skjuter iväg bilen 0-100 km/h på 5,1 sekunder samtidigt som bensinåtgången hålls nere.

En efterlängtad bil av många, nya Audi S4 och S4 Avant. Därför går vi på det hetaste direkt, hjärtat i muskelbilen – motorn. Den nya direktinsprutade 3,0 TFSI-motorn är densamma som presenterades till faceliftade Audi A6. Alltså en V6 med kompressor, inte turbo som TFSI-beteckningen kan få en att tro. Att man inte använder sig av dubbla turboaggregat beror på kompressorns överlägsenhet i samband med direktinsprutning, enligt Audi ska tilläggas. På detta vis kan man hålla motorpaketet kompaktare samtidigt som startsnabbheten och gasresponsen är betydligt rappare. Kompressorn är så pass liten att det inte har varit några större problem att placera den i 90-gradersvinkeln mellan cylinderbankarna. Två invändiga, fyrbladiga rotationskolvar roterar moturs med en hastighet upp till 23 000 r/min. De både integrerade laddluftkylarna är anslutna till en separat kylkrets. Det karaktäristiska kompressorljudet är omtyckt av många, men Audi har ändå arbetat på att få ner ljudet till ett minimum och därmed få bilen att låta mer sofistikerad.

Audi S4 levererar maximalt 333 hästkrafter, men vid vilka varvtal uppger inte Audi för tillfället. Maximalt vridmoment på 440 Newtonmeter levereras redan vid 2 500 r/min och hålls konstant hela vägen upp till 4 850 r/min. Dessa siffror får sedanversionen av S4 att nå 100 km/h efter 5,1 sekunder medan kombiversionen (Avant) vill ha en tiondels sekund extra på sig. Toppfarten för de båda är elektroniskt begränsad till 250 km/h.

I samband med muskelbilar av det här slaget förväntar man sig en bränsleförbrukning av det högre slaget, men inte i nya S4. Även om förbrukningssiffrorna inte ska höjas till skyarna så är 0,97 l/mil för sedanversionen och 0,99 l/mil för kombiversionen starka trumfkort. Jämfört med förra generationens S4 är det en genomsnittlig sänkning av förbrukningen med 26 procent.

Kraften från motorn skickas i standardutförande via en sexväxlad manuell låda ut till alla fyra hjul (quattro). Drivningen är i normalfallet 40/60 sett till fram- respektive bakhjulen. Men för den som vill kunna utnyttja S4:ans motor maximalt – och samtidigt köra så snålt som möjligt – bör kanske välja den sjustegade S-tronic-lådan. Alltså en dubbelkopplingslåda med sju växlar som i automatläget växlar betydligt snabbare än en manuell låda.

Quattro-driften är utrustad med en nyutvecklad bakaxeldifferential, eller aktiv sportdifferential som Audi kallar det. På respektive sida om den vanliga differentialen har man lagt till en överlagrad växel som roterar tio procent fortare än hjulets drivaxel. När man till exempel accelererar vid kurvtagning förskjuts drivkraften mot det yttre bakhjulet vilket ger tryck genom hela kurvan.

För att ytterligare spä på S4:ans sportiga attityd jämfört med sin tamare broder A4 har chassisättningen styvats upp och sänkts med 20 millimeter. Adaptiva stötdämpare med 14 sensorer beräknar respektive hjuls dämpningskraft och ställer blixtsnabbt in sig för att behålla bilens stabilitet. Dessa beräkningar sker hela tusen gånger per sekund.

Standardmonterat sitter det 18-tums aluminiumfälgar med möjlighet att välja till 19-tummare. Bakom dessa sitter ventilerade skivor och svartmålade bromsok.

I nya Audi S4 ingår Audi Drive Select som ger föraren möjligheten att ställa in tre olika lägen – comfort, auto eller dynamic. Dessa påverkar gasresponsen, S-tronic-lådans växlingspunkter och den hastighetsberoende servostyrningen. Har man dessutom kryssat för tillvalet MMI till sin S4 får man ett fjärde läge där man själv kan leka med inställningarna efter behag.

Nya S4 är inget undantag när det gäller de sedvanliga attributen för en S-bil från Audi. Ytterbackspeglar med aluminiumlook, speciella sidokjolar, diskret bakre vinge och avgassystem med fyra kromade pipor. Inuti bilen är det sportstolar som gäller och interiören går i svart med dekorinlägg i borstad aluminium.

För den som tidigt beställer sin nya S4 är det leverans i mars nästa år. De svenska priserna startar på 489 500 kronor för sedanversionen.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Cyber Monday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr