090831-s5-sportback Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Audi S5 Sportback debuterar i Frankfurt

Audi drar till med en triss i nyheter på den stundande Frankfurtsalongen. En renare diesel till A4, en ny 1,2-litersmotor till A3 och sportighalvkombin S5 Sportback ska dra besökare till Audi-montern.

Sin vana trogen håller Audi ett högt tempo i produktlanseringarna. Frankfurtsalongen blir debutarena för flera nyheter, däribland några som vi ännu inte känner till. Bland annat spekuleras det friskt om en elektrisk Audi R8 ska visas eller inte. Bekräftat är dock att S5 Sportback, A3 1,2 TFSI och A4 3,0 TDI clean diesel quattro ska visas för första gången. Vi tar dem i tur och ordning.

S5 Sportback är, som de flesta kanske har listat ut, sportversionen av A5 Sportback som visades tidigare i somras. Nu är tanken att det ska gå att köra halvkombin lite snabbare. V6-motorn på 3,0 liter, 333 hästkrafter och 440 Nm är densamma som i S4 och snart även vanliga S5 som för närvarande dras med den gamla V8-motorn. S5 Sportback ska klara av att accelerera från 0-100 km/h på 5,4 sekunder och nå en elektroniskt begränsad topphastighet på 250 km/h. Blandad förbrukning anges till 0,97 l/mil. Sjuväxlad S-tronic-låda såväl som fyrhjulsdrift är standardutrustning. Som tillval finns en sportdifferential. Som synes är det exteriöra skillnaderna mellan A5 Sportback och S5 Sportback minst sagt diskreta, precis som fallet är med vanliga A5 och S5. Frågan är om man inte vill att det ska synas lite mer att man har betalat från 57 900 euro för sin sportmodell?

Snålast i Audi-montern blir minstingen A3 som begåvas med en ny TFSI-motor på 1,2 liter. Trots en cylindervolym på endast 1 197 cm3 fås en effekt på 105 hästkrafter och 175 Nm mellan 1 500 och 3 500 r/min. Den 89,5 kilo lätta motorn får bilen att sprinta från 0-100 km/h på 11,1 sekunder och nå en toppfart på 190 km/h. Vid blandad körning ska man komma ner i 0,55 liter per mil och inte släppa ut mer än 127 gram koldioxid per kilometer. Miljöbilsklassningen missas alltså med en hårsmån. 1,2 TFSI motorn blir tillgänglig i A3 och A3 Sportback från och med första kvartalet 2010 och inledningsvis endast i kombination med sexväxlad manuell låda och framhjulsdrift.

Slutligen får mellanklassaren A4 en ny dieselmotor med beteckningen 3,0 TDI clean diesel quattro. Motorn har tidigare kunnat upplevas i storsuven Q7 och bjuder, enligt Audi, på världens renaste dieselteknik. En mängd nymodigheter såsom avgascirkulering, DeNOX-katalysator och ny commonrail-insprutning ska göra motorn renare, framförallt avseende utsläpp av kväveoxider. Den nya dieselmotor lever redan upp till Euro 6-kraven som väntas träda i kraft först 2014. Blandad förbrukning uppges hamna på 0,67 l/mil (Avant: 0,68) och 0-100 km/h fixas på 6,2 sekunder.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr! Köp nu!