Audi R8 e-tron

Audi sätter stopp för R8 e-tron

Audi har bestämt att elsportbilen R8 e-tron inte ska säljas eftersom batteritekniken inte håller måttet. De tio bilar som har byggts ska bara användas internt av Audi.

Audi visade en eldriven R8 redan på Frankfurtsalongen 2009 och sedan dess har det kommit olika besked om när bilen ska sättas i produktion. Och att den faktiskt ska serietillverkas verkar det aldrig ha varit någon tvekan om, förrän i höstas då det förekom uppgifter om att utvecklingschefen Wolfgang Dürheimer hade stoppat projektet. Nu rapporterar Autocar att Audi har bekräftat att R8 e-tron inte ska säljas till kunder.

 Efter fem år väljer Audi alltså att i princip dra sladden ur R8 e-tron-projektet och enligt Autocar beror det på att batteriutvecklingen inte har gått så snabbt som Audi hade hoppats och trott. De batterier som den senaste upplagan av R8 e-tron använder är alldeles för dyra för att kunna sättas i serieproduktion och med en lagringskapacitet som räcker för en räckvidd på lite drygt 20 mil anses de inte heller vara tillräckligt effektiva.

Även om R8 e-tron inte ska säljas anser Audi att man har lärt sig mycket genom projektet och att det är lärdomar som kommer till nytta i utvecklingen av framtida elbilar. Audi har byggt tio exemplar av R8 e-tron som har 380 hästar och 820 newtonmeter på bakhjulen och gör 0-100 km/h på 4,2 sekunder. Dessa bilar ska framöver endast användas för interna tester.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

2 månader Premium för bara 19 kr - när du gör vårt quiz!