Audi visade en eldriven R8 redan på Frankfurtsalongen 2009 och sedan dess har det kommit olika besked om när bilen ska sättas i produktion. Och att den faktiskt ska serietillverkas verkar det aldrig ha varit någon tvekan om, förrän i höstas då det förekom uppgifter om att utvecklingschefen Wolfgang Dürheimer hade stoppat projektet. Nu rapporterar Autocar att Audi har bekräftat att R8 e-tron inte ska säljas till kunder.
Efter fem år väljer Audi alltså att i princip dra sladden ur R8 e-tron-projektet och enligt Autocar beror det på att batteriutvecklingen inte har gått så snabbt som Audi hade hoppats och trott. De batterier som den senaste upplagan av R8 e-tron använder är alldeles för dyra för att kunna sättas i serieproduktion och med en lagringskapacitet som räcker för en räckvidd på lite drygt 20 mil anses de inte heller vara tillräckligt effektiva.
Även om R8 e-tron inte ska säljas anser Audi att man har lärt sig mycket genom projektet och att det är lärdomar som kommer till nytta i utvecklingen av framtida elbilar. Audi har byggt tio exemplar av R8 e-tron som har 380 hästar och 820 newtonmeter på bakhjulen och gör 0-100 km/h på 4,2 sekunder. Dessa bilar ska framöver endast användas för interna tester.
I samarbete med tjänsten Disqus erbjuder Teknikens Värld möjligheten att kommentera artiklar. Vi tar bort inlägg som vi bedömer är olämpliga.