090610-audi-bantning Foto: AUDI AG / Abdruck fuer Pressezwecke honora

Audi ska banta – ordentligt

Framtiden för Audi stavas viktminskning. Audis tekniske chef avslöjar nu att den tyska tillverkaren utvecklar ett helt nytt sätt att bygga sina bilar. Som exempel nämner han en S5-prototyp som är hela 400 kilo lättare än dagens modell.

 De kommande åren satsar Audi stenhårt på att sänka bilarnas vikt. Audis tekniske chef Michael Dick har talat med brittiska Autocar och han avslöjar ett helt nytt tankesätt inom företaget. Första prioritet i dagsläget är utveckling av hybrid- och elteknik samt lättviktskonstruktioner. Enligt Dick är viktminskning mycket viktigt för framtiden eftersom det kommer att utgöra grunden för elektrifieringen av bilarna.

Det är inte bara framtida elbilar som kommer att dra nytta av Audis lättviktstänkande. Även de vanliga bensin- och dieselbilarna som ligger mycket nära i tiden kommer att gynnas. Enligt Dick är Audi-teknikerna i dagsläget i full gång med ett projekt som utreder hur bilarna ska kunna göras lättare. Den första prototypen som ingår i projektet är en unik S5 som uppges vara hela 400 kilo lättare än modellen som är i produktion för närvarande. Nuvarande S5 använder sig som bekant av en 354 hästkrafter stark V8-motor. Prototypen som testas för fullt drivs däremot av en liten fyrcylindrig bensinmotor som ger 230 hästkrafter. Trots effektskillnaden tar sig prototypen runt Nürburgring åtta sekunder snabbare.

S5-prototypen är enligt Dick en försmak på vad vi kan komma att få se i produktion inom kort. Konstruktionen uppges bestå av en stål- och aluminiumkaross byggd runt ett spaceframe-chassi. Vilket material chassit är byggt vill Dick dessvärre inte avslöja men han antyder att ingenjörerna numera har möjligheten att blanda material friskt för att uppnå bästa balans i chassit.

Läs mer

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Läs Premium i 2 månader för endast 19 kr här!