Foto: Audi

Audi SQ5 TDI kommer nu tillbaka

Audi Q5 har uppdaterats och prestandaversionen SQ5 finns i dagsläget endast med TFSI-bensinmotor, men det blir ändring på det när dieseldrivna SQ5 TDI nu presenteras.

Audis storsäljande suv Q5 är sedan snart fyra år inne på sin andra generation. Precis som med första generationen har den andra funnits i två prestandautföranden – SQ5 TFSI och SQ5 TDI.
När uppdaterade Q5 presenterades tidigare i år nämndes inget om prestandaversionerna. Kort därefter blev SQ5 TFSI presenterad i USA, men europeiska kontinenten fortsatte att stå utan Q5 med S-beteckning. Skulle européerna inte få en ny? Jo då, dock inte bensindriven utan dieseldriven. I dag presenterar Audi nämligen uppdaterade SQ5 TDI.

Audi SQ5 TDI från och med årsmodell 2021 har återigen en dieseldriven V6-motor på 3,0 liter. Maskinen är i grunden densamma som tidigare men har justerats på en rad olika punkter. Exempelvis är kolvarna utförda i härdat stål i stället för aluminium och insprutningstekniken har modifierats för fler och mer precisa bränsledoseringar. Vidare har den tidigare laddluftkylaren bakom stötfångaren ersatts med en indirekt luft/vatten-kylare som är placerad mellan V-motorns cylinderbankar. Fördelen är att insugsvägarna blir kortare för snabbare trycksättning. Placeringen underlättar även motorn att nå optimal förbränningstemperatur snabbare eftersom insugsluften värms upp vid ett tidigare skede efter uppstart. Turboaggregatet har byggts om till att innehålla ett mindre turbinhjul som svarar snabbare än tidigare. Den elektriska kompressorn, som även fanns i tidigare SQ5 TDI-versionen, arbetar numera oftare och över ett bredare område för att assistera innan trycket är tillräckligt för att turboaggregatet ska agera.

1 av 3: Grövre i nosen än tidigare SQ5 TDI. Foto: Audi
2 av 3: Fyra pipor skvallrar om att detta inte är en vanligt Q5. Foto: Audi
3 av 3: Som tillval finns bakljusen att få med OLED-teknik. Foto: Audi

Precis som tidigare är SQ5 TDI en mildhybrid med 48-voltsteknik. Den remdrivna och kombinerade startmotorn och generatorn mellanlagrar energi i ett litet litiumjonbatteri som i sin tur driver olika elektriska komponenter och/eller driver hela bilen utan V6-motorn igång, i upp till 40 sekunder. Mildhybridtekniken sägs sänka förbrukningen med 0,07 liter per mil och SQ5 TDI har en kombinerad förbrukning, enligt WLTP-körcykeln, på 0,82 liter per mil vilket motsvarar 215 gram koldioxid per kilometer.
Utsläppen av kväveoxider (NOx) är enligt Audi låga i och med att SQ5 TDI, precis som Q5:ans övriga dieselmotorer, har fått dubbel katalytisk avgasrening som stöttas med AdBlue-injektioner från en 24-literstank. Audi säger att modellen klarar nya, hårda avgascertifieringen Euro 6d ISC-FCM AP (som vi skrev om i går) med råge.

1 av 2 Foto: Audi
2 av 2 Foto: Audi

Totalt levererar drivlinan i SQ5 TDI, som även innehåller en åttastegad Tiptronic-automatlåda, 341 hästkrafter och 700 newtonmeter. Det är sex hästkrafter mindre än innan uppdateringen, däremot är vridmomentsiffran densamma. 0-100 km/h går fortfarande på 5,1 sekunder och toppfarten är begränsad till 250 km/h.

Under första kvartalet 2021 äger marknadslanseringen rum. Då kommer Mexiko-byggda SQ5 TDI till Europa, men redan under innevarande vecka öppnar orderböckerna. I Sverige är frånpriset 687 500 kronor.

 

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr