Foto: Copyright © Graeme Fordham. All rights reserved

Audi SQ7 TDI – tre snabba från provkörningen

Erik Wedberg har rest till Basel för att provköra vad hela världen har gått och längtat efter – sportversionen av Audi Q7. Hur blir Audis storsuv med elkompressor, elektriska krängningshämmare och 900 newtonmeter?

Hej Erik, har Audi lyckats förvandla stora Q7 till en sportbil?

– Absolut inte. Det går inte att trolla bort 2,4 ton. Men en sportig suv – definitivt. SQ7 rör sig överraskande smidigt och snabbt, samtidigt som den är precis lika tyst och bekväm som vanliga Q7. Imponerande!

Vad är nytt?

– Det mesta. SQ7 TDI är den första serieproducerade bilen med ett 48-voltsystem. Med ett extra elsystem med högre spänning öppnas stora möjligheter. Det här är något som kommer att bli vanligt i bilar framöver, det säger många bilingenjörer jag har pratat med även på andra märken. I SQ7 TDI utnyttjar Audi 48-voltsystemet för att driva en elkompressor och elektriska krängningshämmare fram och bak. Tillsammans med två vanliga turboaggregat driver elkompressorn upp effekten i V8-dieseln till 435 hästkrafter och 900 newtonmeter. Behöver jag säga att det blir en rejäl knuff i ryggen?

Vad kostar det att vara snabbast bland suvarna?

– Det här låter kanske konstigt – men jag tycker inte att den är så dyr. Grundpriset är 918 000 kronor och då ingår en hel del standardutrustning, bland annat luftfjädring. En vanlig Q7 3,0 TDI börjar på 625 000 kronor och blir lätt betydligt dyrare än så. Men SQ7 TDI är något helt annat.

Du kan läsa Eriks kompletta redogörelse av Audi SQ7 TDI i kommande nummer av Teknikens Värld.

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer

Black Friday-erbjudande: 3 månader Premium för 0 kr